Berlingske Business

Forbrugerne har ikke glemt finanskrisen og holder igen til jul

Juleindkøb
Foto:

Københavnerne bruger 1500 kroner mere til jul end midtjyderne. Høje boligpriser giver større julegaver.

København. Danskerne skuer lidt op for julebudgettet for tredje år i træk. Men der er stor forskel landet, alt efter hvor man bor i landet, viser en måling, som YouGov har lavet for Nordea.

Samlet vil forbruget stige med en procent, og i snit bruges der 5050 kroner per husstand, når regningen for julen skal gøres op.

Pengene går i grove træk til to poster: mad, drikke, pynt og træ. Der spises for 1770 kroner, mens de resterende 3280 kroner går til gaver.

Juleforbruget er det største siden 2014. Men selv om det er steget tre år i træk, så er der stadig 17 procent op til forbruget i 2006-2007 - inflationen indregnet, påpeger Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea.

BM Indland

- Finanskrisen trækker lange spor, men der er ingen tvivl om, at der også er andre kriser, der påvirker forbrugernes julemønstre - klimakrisen for eksempel. Folk er gået mere fra at købe ting til at købe oplevelser, og det sætter også sine spor i julen, siger Ann Lehmann Erichsen.

Mens julen i årene mellem 2013 og 2016 har været største vest for Storebælt, så er det i år Region Hovedstaden, der vil bruge flest penge på julen, og hvad dertil hører.

En husstand i hovedstaden vil næsten bruge 1500 kroner mere end familien i Midtjylland. Nordjyderne er de eneste jyder, der agter at bruge mere på julen i år end sidste år, viser undersøgelsen.

- Det er to regioner, hvor huspriserne nu er højere end ved den sidste top midt i 00'erne, og det giver selvfølgelig lokal optimisme. Krise er noget vi har i bakspejlet, og når man har økonomisk tillid, så er et øget forbrug noget, man har fortjent, siger forbrugerøkonomen.

Undersøgelsen viser også, at flere har meldt sig ud af gaveræset. Hele seks procent køber slet ikke julegaver - sidste år var det fire procent. Det er især de husstande, der har de laveste indkomster, der stryger gavebudgettet.

24BUSBlack-Friday-falder-i-.jpg

Seks procent af husstande med indkomster på under 300.000 kroner køber ikke julegaver, mens det kun er en procent af de husstande, der har en indkomst på over 700.000 kroner.

Undersøgelsen er lavet blandt 1011 danskere over 18 år.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen