Berlingske Business

Forbrugerne har fundet forårsoptimismen frem

Indkøb forbrug handel butik fo
Danskernes tro på egen og den danske økonomi er voksende, viser tal fra Danmarks Statistik. Colourbox

Forbrugertilliden stiger fra februar til marts og ligger nu over de seneste seks måneders glidende gennemsnit.

Efter en periode med svigtende forbrugertillid er der godt nyt i Danmarks Statistiks månedlige opgørelse over forbrugerforventninger.

Forbrugertilliden er opgjort til 6,2 i marts. Det er højere end måneden før, hvor tallet hed 4,8.

Det er det højeste niveau siden august 2015, og det er samtidig højere end de seneste seks måneders glidende gennemsnit.

USA-TRUMP/GERMANY

Det vidner derfor om, at danskerne ser mere positivt på deres økonomiske situation end længe set.

Samtidig er forventningen om, at arbejdsløsheden vil falde endnu mere, blevet forstærket.

»Det er et af de allervigtigste parametre, for det vidner om, at danskerne bekymrer sig mindre om at miste jobbet end tidligere.«

»Det giver en tryghed og kan være medvirkende til, at man tør bruge nogle penge,« lyder vurderingen fra Søren V. Kristensen, der er makroøkonom hos Sydbank.

Han mener således, at dagens tal indikerer, at dansk økonomi fortsat vil få medvind fra danskernes købelyst.

Det er særligt indikatoren, der undersøger forventningerne til Danmarks økonomiske situation om et år, hvor fremgangen er mest markant fra 3,3 i februar til 8,5 i marts.

Nets anbefaler banker at spærre 100.000 betalingskort

Forbrugertillidsindikatoren udregnes på baggrund af en rundspørge blandt tilfældigt udvalgte danskere.

Er den positiv, er forventningerne til fremtiden også positive - og omvendt, hvis den er negativ.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen