Berlingske Business
17:42

Forbrugerne har fået humøret tilbage

Optimismen er igen begyndt at spire hos de danske forbrugere. Januar-udsalget fik smilene frem, og lysten til at købe varige

forbrugsgoder er ved at vende tilbage efter sidste års dyk blandt andet som følge af terrorangrebet i USA.


Således

steg forbrugernes forventning til fremtiden for tredje måned i træk i det nye års første måned. Mere

præcist voksede forbrugertilliden fra nul i december til tre i januar.


Det fremgår af de seneste tal fra Danmarks

Statistik, som blev sendt på gaden i går. Stigningen skyldes først og fremmest, at januarudsalget har givet forbrugerne

en mere positiv holdning til at købe de mere varige forbrugsgoder som hårde hvidevarer, radio, tv osv.


Alligevel

er fremgangen større end de fleste eksperter havde ventet.


- Det er bemærkelsesværdigt, at forbrugernes tillid

til både egen og Danmarks økonomi om et år stiger pænt. Tilliden er nu lige så stor, som da 90''ernes

højkonjunktur var på sit højeste, siger økonom i Jyske Bank, Klaus Kaiser.


Han mener, at det primært

skyldes tre forhold.


l Den nye regering har lagt ud i en offensiv stil. Troen på, at Fogh-regeringen vil styre den offentlige

økonomi stramt og styrke erhvervslivet er stor.


l Der er flere og flere tegn på, at væksten i udlandet er

på vej op, og det vil forbedre mulighederne for den danske eksport.


Om større tillid så rent faktisk sætter

sig i et større privat forbrug er usikkert, understreger, Klaus Kaiser.


Han fremhæver, at man ofte ser en tretrinsraket,

hvor tilliden til landets økonomi stiger først. Herefter vender troen på familiernes egen økonomi tilbage,

og det vil så være med til at sætte mere gang i det private forbrug.



Slidt ned

I Dansk Handel og Service

er cheføkonom Jan Poulsen glad for de nye signaler.


Efter en hård periode for detailhandelen er butikkerne igen

begyndt at se mere lyst på fremtiden. Og Jan Poulsen fremhæver, at effekten af januarudsalget i år har været

større end de foregående år.


I Dansk Handel og Service'' seneste konjunkturbarometer er det inden for segmentet

bolig og fritid, som er det mest positive.


Direktør i El-salg, Niels Pallisgaard, bekræfter, at januarudsalget blev bedre

end sidste år.


Han er chef for en kæde med cirka 300 butikker fordelt over hele landet.


- Vi har haft et godt

salg i år. Omsætningen i januar kommer efter vores vurdering til at ligge fem til seks pct. højere end sidste år,

siger Niels Pallisgaard.


Han fremhæver, at det primært er nyt komfur eller køleskab, som kunderne er gået

efter. Derimod er der ikke ret mange, som har ønsket at købe et nyt køkken.


- Efter en opbremsning kommer

der normalt en "opspeedning". Folk har passet meget på i efterået og deres hårde hvidevarer er blevet

slidt ned. Det har givet et behov, som nu er sluppet løs, siger Niels Pallisgaard.


Han regner med, at omsætningen

på årsbasis bliver lidt bedre end sidste år, men påpeger, at det fortsat er meget usikkert.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen