Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Forbandelsen på Esplanaden

aa
Michael Pram Rasmussen Foto:

Mærsk-toppen ved bestyrelse og direktion har (næsten) nået målsætningen om en historisk tilskæring af forretningen, så A.P. Møller - Mærsk i dag er en super effektiv pengemaskine med stærk fokus på kerneområderne, shipping og olie. Pengene bogstavelig talt strømmer i kassen, omkostningerne er under kontrol, gælden er på vej til helt at forsvinde, sideaktiviteter er solgt fra, og der synes at være en generel god stemning i huset med de blå vinduer på Esplanaden.

I horisonten lurer dog farer, måske ligefrem en forbandelse. En forbandelse om ikke at få sat de mange penge i arbejde, og således en forbandelse om ikke at få købt op og investeret tilstrækkeligt mens tid er. A.P. Møller - Mærsk har i dag en opkøbspower uden sidestykke, og det vil være noget af en falliterklæring, hvis topledelsen sammen med sin store ejer, A.P. Møller Fonden, ikke inden for de næste seks-tolv måneder kan definere og offentliggøre en historisk satsning. En investering som skriver sig ind i den lange Mærsk-historie med ganske risikovillige opkøb. Satsninger, som ikke umiddelbart lader sig regne hjem på et excell-ark, men som udtrykker den timing, viden og power en global koncern som A.P. Møller - Mærsk skal ledes ud fra.

Se bare på historien. Masser af satsninger og opkøb, en del af disse har været fejlopkøb til for høje priser, hvis man ser det på kort sigt. Men tager man de lange briller på, må de løbende tilkøb til Maersk Line, herunder også investeringer i havneaktiviteter, samt de store investeringer på oliesiden, herunder også rigge, siges at være succesfulde. Mærsk er i forretningsområder med store op- og nedture, og derfor skal konglomeratet og dets afkast på aktien ses over en længere periode. På det seneste er der sluppet lidt forskelligartede meldinger ud fra Mærsk-huset. Sådan ser topledelsen i A.P. Møller - Mærsk næppe selv på det. Men én ting er, hvad Mærsk selv forstår, noget andet kan være den tolkning, der lægges ind i bulletinerne fra Esplanaden. Aktiemarkedet venter på noget rigtig stort fra Mærsk. Topledelsen lader sig næppe drive rundt i manegen, men det kan blive en forbandelse, hvis aktiemarkedet hele tiden spørger ind til investeringsstrategien – uden at få svar.

Her er et bud på, hvad der konkret foregår bag de blå vinduer, i bestyrelsen og i direktionen. Det skal understreges, at denne klummeskriver ikke har inside-informationer, det følgende er alene baseret på, hvordan omverdenen ser på A.P. Møller - Mærsk lige nu.

Både Mærsk-formanden Michael Pram Rasmussen, topchefen Nils Smedegaard Andersen og årsregnskabet for 2014 har indikeret, at noget stort, meget stort, er på vej. Men er man nu også enig i Mærsk-toppen? Jeg vil tro, at der er temperamentsforskelle på Pram Rasmussens tilgang til en historisk satsning og Smedegaards. Begge vil kræve et hav af gennemregninger af konsekvens- og worstcasescenarier. Men – og det er et gæt – jeg vil tro, at når det kommer til målstregen er Smedegaard mere risikovillig end Pram Rasmussen.

Det store spørgsmål er, om Mærsk bliver inden for de nuværende kerneområder, shipping og olie. Eller om A.P. Møller - Mærsk tager et stort skridt ind i andre, om end dog relaterede forretningsområder. Mærsk vil næppe købe hverken en mode-, medicinal- eller IT-producent men forblive i områderne transport og energi. I så fald med en bredere indgangsvinkel end hidtil. Eventuelle opkøb skal kunne falde ind under den overordnede kompetenceparaply. Altså forretningsområder, som Mærsk kender til, hvor Mærsk kan gøre en forskel ved at effektivisere og/eller konsolidere. Det kunne være transport til lands eller i luften, det kunne være på områder med andre energiformer end olie, og det kunne være på områder med infrastruktur (dog næppe sandsynligt).

Især én sætning i årsrapporten har givet anledning til fortolkning. Nemlig sætningen på side otte i regnskabet, hvor ledelsen taler om at definere platformen for fremtidig vækst. »These could be related to our current businesses or in entirely new areas.« Jeg har valgt den engelske version, fordi Mærsk udgiver det trykte regnskab på engelsk, og fordi det giver anledning til fortolkning. Noget stort er i gære.

Mærsk-ledelsen ved Pram Rasmussen og Smedegaard er siden blevet spurgt ind til disse evt. »entirely new areas.« Og svarene har været en anelse undvigende, om end man fra Esplanadens side har sagt, at netop dette udtryk ikke just er den mest præcise kommunikation, der er udgået fra Mærsk-huset. Så altså, overfortolker omverdenen, eller er Mærsk-ledelsen kommet til at åbne en dør på klem ind til noget helt nyt?

Det er en svær beslutning, der skal tages i Mærsk-toppen. Aktiemarkedet er generelt befolket af konservative, ikke-risikovillige aktører, som vil straffe Mærsk-aktien, næsten uanset hvad. Mest straf, hvis A.P. Møller - Mærsk kaster sig ud i aktiviteter, som ikke benhårdt hører til de helt centrale kerneområder. A.P. Møller Fonden derimod har et meget langsigtet perspektiv. Altså to ganske forskellige horisonter.

Og spørgsmålet er, om Mærsk-toppen tør udfordre aktiemarkedet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen