Berlingske Business

Fond sætter fokus på forskning blandt SMV'er

Danmark skal være et af verdens førende højteknologiske samfund inden for de næste 10-20 år.



Men

stigende international konkurrence fra Asien og Østeuropa, der hastigt får et højere uddannelsesniveau, gør

betingelserne for danske virksomheder sværere. Derfor skal Danmark i øget grad satse på forskning, højteknologi og

innovation.



Det er baggrunden for det lovforslag om en ny fond for højteknologisk udvikling, den såkaldte Højteknologifond,

som videnskabsminister Helge Sander (V) kort før sommerferien sendte i offentlig høring.



Aftalen om fonden blev

indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti i foråret, og fonden får til opgave at støtte højteknologisk

forskning, innovation og udvikling i Danmark.

Bred enighed

- Der er bred enighed om, at forsknings- og innovationsindsatsen

i Danmark skal op på et højere niveau, så vi kommer på niveau med de bedste af de lande, vi normalt sammenligner

os med, siger vicedirektør i Videnskabsministeriet Hans Müller Pedersen.



Flere af landets erhvervsorganisationer

indsender i slutningen af måneden deres høringssvar til Videnskabsministeriet. Og ikke overraskende er de glade for,

at der nu sættes ekstra fokus på højteknologisk forskning i Danmark.



- Jeg er overrasket over, hvor bredt

loven er formuleret. Den lægger sig ikke fast på en bestemt teknologi, og udover forskning skal fonden også støtte

innovation og udvikling i virksomhederne, siger vicedirektør i Håndværksrådet Ane Buch.

Særlig

SMV-indsats

Ifølge lovforslaget skal der gøres en særlig indsats for at fremme forskningsindsatsen blandt landets

små og mellemstore virksomheder (SMV''er).



- Det er indlysende, at lovforslaget retter fokus mod de små og mellemstore

virksomheder, for de er jo i klart overtal her i landet.



- Specielt når forslaget gør brug af EU''s definition af

disse virksomheder, siger udviklingschef Jacob Lund fra Dansk Handel & Service.



Lovforslaget følger således

EU''s definition af SMV''er.



Det er virksomheder med under 250 ansatte og en omsætning på under 300 millioner kroner.

Ingen

garanti

Netop brugen af denne definition frygter Håndværksrådet dog fører til, at man glemmer virksomhederne

med under 100 ansatte.



- Der er ingen garanti for, at man fremmer indsatsen blandt de små virksomheder, når man bruger

denne definition. Det ville være klogere at skrive i loven, at man også vil gøre noget for virksomhederne med under 100

ansatte, siger Ane Buch, der dog er glad for, at fonden i det hele taget sætter fokus på SMV''erne.



Dansk Industri

tror dog ikke, at yderligere grænser for virksomhedens størrelse vil gavne den højteknologiske forskning og udvikling

i de danske virksomheder.



- Ved at sætte firkantede grænser op for virksomhedernes størrelse, fremmer man

ikke nødvendigvis den innovation og forskning, som er i virksomhederne. Det er vigtigt at ramme dem, som har den højteknologiske forskning

og udvikling uanset virksomhedens størrelse, siger forskningschef i Dansk Industri Charlotte Rønhof.



Hun mener

i øvrigt, at landets SMV''er er blevet langt mere innovative i de senere år.



- De små og mellemstore virksomheder

er en blandet skare, hvoraf mange er forskningstunge, understreger Charlotte Rønhof.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen