Berlingske Business
14:34Pornoselskab søger konkursbeskyttelse

Folketinget udskyder det store opgør med bilafgifterne

Pas på når du vælger billån Forsikringsovervågning vækker
Arkivfoto: Biler på motorvej. Foto:

Bilkøbere kan glæde sig over lidt billigere biler. Men den lavere registreringsafgift er endnu en lappeløsning, der udskyder en omlægning til mere sikkerhed og miljøhensyn, mener bilbranchen.

Regeringens finanslov delte en gave ud til bilkøbere i form af lavere registreringsafgift på alle biler.

Men der er ingen grund til at lade champagnepropperne springe. Det er nemlig kun et lille skridt i den rigtige retning, mener blandt andre Thomas Møller Sørensen, som er branchedirektør for Bilbranchen under DI.

»Det er et lille skridt i den rigtige retning. Men det store opgør venter stadig,« siger Thomas Møller Sørensen.

Et flertal i Folketinget er enige om at hæve grænsen for den høje sats i bilafgifterne, så den nu først rammer bilens grundværdi over 106.600 kroner. Det betyder, at biler med en nuværende pris hos forhandleren på over 150.000 kroner bliver op til 10.700 kroner billigere.

Men Thomas Møller Sørensen har sammen med flere andre brancheorganisationer som bilejernes organisation FDM gennem længere tid arbejdet for en total omlægning af bilafgifterne, så de i modsætning til i dag omlægges til at afhænge af et køretøjs egenskaber. Sådan et system kunne medføre, at miljørigtige og sikre biler belønnes, mens netop de egenskaber med det nuværende system beskattes på lige fod med resten af bilen.

»Når afgiften er baseret på værdien, straffer man ny teknologi og innovation. Vi mener, afgiften i stedet bør være baseret på teknologi afhængig, som den er i de fleste lande, som vi sammenligner os med,« siger han.

Storby-husejere risikerer stort skattehop RB-Plus Nu skal de afd

Også Jan Lang, markedsanalytiker hos bilportalen Bilbasen, havde forventet væsentligt mere af finansloven.

»Det her er mindre, end jeg havde regnet med. Jeg havde regnet med 60 procent større forandring i en eller anden form,« siger han.

Jan Lang erklærer sig enig med Thomas Møller Sørensen i spørgsmålet om, hvorvidt hele afgiftssystemet fundamentalt skal ændres, så det i stedet for at være baseret på bilens værdi, er baseret på teknologien. Men han påpeger sammen med flere andre fra bilindustrien, at selv den lille sænkning af de nuværende afgifter også kan give et puf i den rigtige miljømæssige retning.

»Når bilerne bliver billigere, giver det incitament for at købe biler med de teknologier, der er til gavn for miljøet,« siger Jan Lang.

Plan 2025

Bilimportørerne påpeger, at den forrige nedsættelse af registreringsafgiften også havde en positiv effekt.

»Vores erfaringer fra sidste års nedsættelse har kun været positive. Danskerne køber mere bil for pengene og vælger i højere grad mere sikkerhedsudstyr.« siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De danske Bilimportører.

Jan Lang mener, at lempelsen vil slå hårdest igennem på mellemklassebiler og yderligere sætte fart i det skifte fra mikrobiler til lidt støre biler, som de danske bilkøbere i forvejen er i gang med. Og han afviser også, at de nuværende ejere af brugte biler skal være nervøse for at miste store beløb i form af prisfald på deres brugte biler.

»Den afledte effekt på brugtbilmarkedet forventer jeg vil være begrænset. Vi vil ikke se samme prisfald som sidste år, og effekten vil være begrænset til især de mellemste segmenter,« vurderer han.

erhvervsskoler

Danskernes foretrukne bil er stadig en VW Up, der typisk koster omkring 120.000 kroner inklusive afgifter. Men Signe Roed-Frederiksen, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, har regnet på den nye finanslovs fordele for de større biler.

»Da man på Up’en allerede betaler den lave registreringsafgift på de 105 procent, er der ingen besparelse at hente her. Går man derimod efter en bil i den lidt dyrere klasse, f.eks. en Skoda Octavia, der typisk koster omkring 270.000 kroner, vil man kunne få bilen knap 11.000 kroner billigere. Det svarer til en besparelse på fire procent. Er man mere til biler i den dyre ende, f.eks. en Audi A4, der koster i omegnen af 550.000 kroner, er besparelsen ligeledes knap 11.000 kroner. Men det svarer kun til to procent. af prisen,« skriver hun i en kommentar til tallene.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen