Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Fogh vil se på efterløn

- Det er ikke sådan, at man ikke kan diskutere og overveje spørgsmålet ud i al tid og evighed. Jeg har da med betydelig interesse

noteret mig synspunkter, fremført fra bl.a. SiD, om hvordan man kunne forestille sig fremtidige udformninger af efterlønnen,

sagde Fogh på det ugentlige pressemøde onsdag.



SiD har erklæret sig parat til at diskutere en fremtidig ordning,

hvor det ikke længere er alderen, der afgør, om man kan få efterløn, men derimod, at efterløn først

kan komme på tale efter 40 år på arbejdsmarkedet, sådan at folk med en kort uddannelse og et langt arbejdsliv

får efterløn før andre. Ifølge SiD er det uretfærdigt at putte alle lønmodtagere i samme bås,

da folk med hårdt fysisk arbejde måske bliver hurtigere nedslidte end folk med kontorarbejde.



Statsministeren slog

dog fast, at der stadig skal gå nogen tid, før en eventuel diskussion om efterlønnen kommer på regeringens

dagsorden. Reformen af ordningen fra 1998, er nemlig knapt nok faset ind endnu.



- Derfor synes jeg det er rimeligt at vente og

se virkningerne, sagde Anders Fogh Rasmussen.



Efterlønsdebatten er blusset op igen på det seneste, efter at de økonomiske

vismænd har opfordret til at afskaffe efterlønnen så hurtigt som muligt for at få flere til at blive på

arbejdsmarkedet. Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) har også været inde på, at det kan blive

nødvendigt at rokke ved efterlønnen. julle

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen