Berlingske Business

Fogh er klar til eurovalg næste år

Fogh er klar til eurovalg næste år - 1
Foto:

Drejebogen er skrevet for, hvordan statsministeren når frem til en folkeafstemning om euroen. Det siger Anders Fogh Rasmussen (V) i et interview med Politiken torsdag.

Selv om han endnu ikke vil sætte en dato på afstemningen, har Fogh blandt andet planer for, hvordan han vil opfylde SF's betingelser for at stå bag euroen.

Planen bliver skudt i gang torsdag med en stor høring i Folketinget, hvor eksperter og politikere vil diskutere fordele og ulemper ved euroen.

"Vi har tilrettelagt en proces, som begynder med denne høring. Hvis der er et ønske om at holde yderligere en høring for at få uddybet nogle ting, så synes jeg det er fint, hen over foråret," siger Fogh til Politiken.

Han understreger, at alle Folketingets EU-venlige partier skal stå bag en indførelse af euroen inden en afstemning. Hvis det skal lykkes, skal SF have opfyldt en række krav. I dag vil SF have euroen ændret ved at oprette et valutaværn mod spekulation, tage større hensyn til beskæftigelsen og investere i grøn vækst - og Fogh mener, at finanskrisen vil gøre det muligt at opfylde de krav.

"Udviklingen går helt klart i den retning, som SF ønsker. Jeg har hæftet mig ved, at SF har det ønske, at en eventuel deltagelse i euroen skal ledsages af en bedre regulering af de internationale kapitalmarkeder. Det er jo lige præcis, hvad der nu er i støbeskeen," siger statsministeren til Politiken.

Også når det gælder SF's ønske om større sociale og jobmæssige hensyn, mener statsministeren, at kravene kan opfyldes. Men SF er langt fra overbevidst.

"Det er godt, at statsministeren er optimist, men de krav, vi har, er langt fra løst med det, Fogh skitserer," siger partiformand Villy Søvndal til Politiken.

 
Læs også:

Danmark bliver dyrere

Så meget tjener din nabo

Topchefer er vilde med Obama

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen