Berlingske Business
10:08Handelsbanken hæver Novo-kursmål forud for stor eksamen

Flyvende cirkus til milliarder nærmer sig afgørende fase

Til Scanpix
Folketingsdebat om dansk militær indsats i Syrien og Irak mod ISIL. Fredag den 1. april 2016. Forsvarsminister Peter Christensen under debatten. Foto:

De danske F16-fly nærmer sig pensionsalderen, og afløseren skal meget snart findes. Det er forklaringen på, at danskerne i disse dage støder på en aggressiv annoncekampagne, der mere end antyder, at politikerne ved et fejlvalg risikere at hænge på jagerflyenes svar på IC4-togene.

»Super Hornet« hedder den jetjager, der i disse dage pryder busstopsteder, reklamer og avisannoncer. De dyre reklamer er betalt af den amerikanske flyverfabrikant Boeing, der er med i det afgørende kapløb om at vinde en ordre på flere milliarder kroner fra Danmark. Opgaven er at levere den næste generation af danske kampfly.

Ifølge Boeings reklamer er Super Hornet det ansvarlige valg for Danmark, der både er sikrere og billigere end de to andre mulige flytyper, Eurofighter Typhoon og Lockheed. Vælger de danske politikere ikke Boeings Super Hornet, antydes det, risikerer de at hænge på jagerflyenes svar på IC4-togene, og det vil de færreste politikere have lyst til at lægge navn til.

Boeings utraditionelle offentlige charmeoffensiv vidner om, hvor meget der er på spil for de tre flyfabrikanter, der stadig er med i opløbet om at levere Danmarks næste generation af kampfly. Men kampagnen vidner også om, at den endelige afgørelse på Christiansborg nærmer sig hastigt.

Det har længe været kendt, at de danske F16-fly nærmer sig pensionsalderen. Derfor har forberedelsen til Danmarks køb af nye kampfly også været længe undervejs, og hidtil har Joint Strike Fighteren været udpeget som klar favorit til at løbe med den danske ordre, vurderer Ole Wæver, der er professor i statskundskab på Københavns Universitet. Men flyet har været ramt af en række tekniske problemer og er samtidigt det dyreste fly i feltet.

»Det helt afgørende argument er blevet pengene, for nu skal man jo faktisk til at finde dem. Problemet er, at man indtil videre har sagt, at flyverne skal finansieres inden for forsvarsbudgettet, og det er stort set umuligt,« siger Ole Wæver, der forklarer, at Boeing derfor satser benhårdt på deres budskab om, at Super Hornet er det billigste fly.

Anskaffelsessummen af de cirka 20 kampfly er anslået til 20 til 30 milliarder. Dertil kommer et endnu større beløb til vedligeholdelse af flyene, der forventes at kunne holde sig på vingerne i 40 år.

Når partierne bag forsvarsforliget om et par måneder sætter sig til forhandlingsbordet for at lægge sig fast på, hvor mange fly der skal bestilles og af hvilken type, vil de tage udgangspunkt i et beslutningsgrundlag, som offentligheden ikke har adgang til.

Beslutningsforslaget er udarbejdet af et kontor under forsvarsministeriet, forklarer Jens Ringmose, der er institutleder på Syddansk Universitet. I beslutningsgrundlaget er der både lagt vægt på de strategiske konsekvenser af flyvervalget men også på kvalitet, industripolitik og økonomi.

Danske arbejdspladser på spil

En vigtig del af debatten om de ny kampfly handler om, hvor store modkøb Danmark kan forvente at få fra flyverproducenterne. Eksempelvis har Boeing lovet 10.000 danske arbejdspladser, hvis de løber med ordren. Men ifølge Jens Ringmose er det meget vanskeligt at kvantificere, hvilken flytype, der vil være mest eller mindst gavnlig for dansk økonomi.

»Processen forgår ved, at politikerne først forpligter sig på et valg af flytype. Først derefter begynder en lang proces med konkrete forhandlinger med producenten, og det kan der komme mange forskellige ting ud af,« siger Jens Ringmose.

»I Norge besluttede man sig i 2008 for at bestille Joint Strike fighter fly, og efterfølgende tog det flere år at få forhandlet den endelige aftale på plads, fordi den norske regering ønskede at et særligt norsk missil skulle være en del af pakken,« siger Jens Ringmose, der forklarer, at det endelige udfald af forhandlingerne har stor betydning for hvor mange arbejdsplader man ender med at kunne skabe.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen