Berlingske Business

Flest utilfredse­ med Nykredit og FDM

Hver fjerde overvejer nyt   forsikringsselskab - 1
Robert Ellis kalder Tryg »et førsteklasses selskab«. Alligevel har han og hustruen valgt at skifte forsikringsselskab til Alm. Brand. Årsagen var prisstigninger hos Tryg, og Alm. Brand kunne tilbyde forsikringerne markant billigere. Foto:

Hos Nykredit og FDM Forsikring overvejer flere end hver tredje kunde at skifte selskab.

Danskerne er så utilfredse med forsikringsselskaberne, at hver fjerde overvejer at skifte selskab. Det er især Nykredit og FDM Forsikring, der er upopulære hos kunderne. I BrancheIndex Forsikring 2012 svarer 39 pct., at de overvejer at søge væk fra Nykredit, mens FDM Forsikring risikrer at miste 34 pct. af kunderne, hvilket er en fordobling i forhold til 2011.

FDM Forsikring har koncernen bag Lærerstandens Brandforsikring som hovedejer. Koncernens kommunikations- og markedsføringsdirektør, Niels Weng, tror dog ikke på undersøgelsens resultater.

»Det forbavser os meget. Det strider imod vores opfattelse, for den seneste EPSI-undersøgelse viste det stik modsatte. Resultaterne passer heller ikke med vores oplevelse i dagligdagen,« siger Niels Weng.

Loyalty Group begrunder den dårlige udvikling med det tættere samarbejde mellem Lærerstandens Brandforsikring og FDM Forsikring, som er tæt knyttet til bilistorganisationen FDM. Men også det afviser Niels Weng.

Kunderne vil væk fra Tryg

Det selskab, som flest kunder overvejer at forlade, er Nykredit Forsikring, og det går stadig den forkerte vej for selskabet, der i 2010 blev købt af den norske forsikringsgigant Gjensidige. Business har mødt Gjensidiges direktør Helge Leiro Baastad under et besøg i Danmark. Han erkender, at der var en række problemer med eksempelvis telefonbetjeningen af kunderne i perioden efter købet, hvor de to selskaber blev lagt sammen.

»Det er korrekt, at der var en periode, hvor vores serviceniveau ikke var godt nok. Men nu har vi lagt de to selskaber sammen på en fælles platform. Det er nødvendigt for at udnytte vores teknologiske platform, spare omkostninger og for at udvikle forretningen.«

Han udelukker ikke nye opkøb i Danmark, men oplyser, at det ikke er Gjensidiges strategi at øge sin danske markedsandel ved at sænke prisen og på den måde lokke flere kunder til.

Helge Leiro Baastad lægger ikke skjul på, at indtjeningen er blevet særdeles god i forsikringsbranchen i Norden. Den er faktisk så god, at Sydeuropa ser mod Norden og undrer sig over, at eksempelvis Gjensidige har opnået en årlig egenkapitalforrentning på 24 pct. før skat.

»Der er ikke tvivl om, at store selskaber i det sydligere Europa ser mod Norden og tænker, hvor længe kan det fortsætte med eksempelvis den høje indtjening på bilforsikringer?«

De forsikringsselskaber, der ifølge undersøgelsen har klaret sig bedst i løbet af 2012, er If og Topdanmark, som har forbedret kundetilfredsheden. I 2011 overvejede 36 pct. af kunderne at forlade If, mens 27 pct. tænkte på at søge væk fra Topdanmark. I dag er tallene reduceret til 31 pct. i If og 24 pct. i Topdanmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen