Berlingske Business

Flere penge til de danske familier - Se hvor meget

Forbrug, indkøb, butik, penge, Opsving.
Foto:

Der er smalhals og sparetider mange steder. Men de fleste danskere får mere til forbrug både i år og til næste år, forudser Danske Bank.

Danske Bank har netop justeret sine forventninger til væksten i dansk økonomi i år og til næste år ned.

Men trods dette, så er udsigterne for en typisk dansk familie blevet bedre.

Afmatning i Kina og andre steder betyder nemlig lavere oliepriser og dermed flere penge at bruge på andre ting i husholdningerne.

»Ud fra vores prognose står en typisk familie med en indkomst før skat på 68.000 kroner om måneden nu til at få 295 kroner mere om måneden til sig selv næste år, efter at være steget 383 kroner i år. Til trods for beskedne lønstigninger giver faldet i olieprisen, og lav inflation i øvrigt, altså en ganske pæn fremgang,« siger Las Olsen, der er privatøkonom i Danske Bank .

Det betyder dog ikke, at afmatningen i Kina og andre steder ligefrem er en god nyhed for danskerne. Lavere økonomisk vækst betyder færre i beskæftigelse, end der ellers ville have været, og dårligere udsigter for lønningerne på lidt længere sigt.

»Men beholder man sit job, er der på kort sigt mere at gøre godt med,« siger Las Olsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen