Berlingske Business

Flere på kontanthjælp er fattige

Vestager afviser dagpengekritik: Flere kommer i arbejde
Der er fortsat relativt få, selv blandt kontanthjælpsmodtagere, der falder ind under kategorien fattig. Men mindretallet er blevet større. Foto:

Otte procent af dem, der er på kontanthjælp herhjemme, er fattige efter officiel dansk målestok. Det er markant flere end for 25 år siden, viser en ny undersøgelse.

En stigende del af dem, som modtager kontanthjælp, er i løbet af de sidste ti år blevet fattige. Det gælder hvis der tages udgangspunkt i den officielle danske fattigdomsgrænse.

Det viser en analyse af indtægten hos modtagere af kontanthjælp fra 1999 og frem til 2012, som mandag udsendes af Rockwool Fondens Forskningsenhed.

Der er fortsat relativt få, selv blandt kontanthjælpsmodtagere, der falder ind under kategorien fattig. Men mindretallet er blevet større.

BT

I 1999 var der således to procent af kontanthjælpsmodtagerne, som var fattige, men inden for de senere år er det steget til otte procent.

For at få betegnelsen fattig i Danmark skal man i tre på hinanden følgende år leve op til tre kriterier: Nemlig at man har en indkomst under halvdelen af den typiske indkomst i den samlede befolkning. Man skal samtidig have en lav formue under 100.000 kroner per voksen, og man må ikke selv være eller bo sammen med en studerende.

Opfylder man disse tre kriterier i tre år, er man officielt fattig. Gør man det derimod kun i ét år, siges man at høre til lavindkomstgruppen.

Krisen har kvæstet danskernes jobglæde BV.: (Foto: Christian A

Der er to årsager til, at andelen af fattige kontanthjælpsmodtagere stiger, fremgår det af analysen.

Den ene er, at kontanthjælpens værdi er blevet udhulet i forhold til lønnen. Den anden forklaring er, at det de senere år er blevet stadig sværere for modtagere af kontanthjælp at komme væk fra ydelsen. Jo flere, der bliver hængende, desto flere vil leve op til kriterierne om tre års ubrudt lav indkomst og formue.

RB PLUS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen