Berlingske Business

Flere i arbejde i metal- og maskinbranchen

Efter et år med en stadigt stigende produktion forventer flertallet af virksomhederne i den danske metal og maskinbranche, at

det i årets tredje kvartal bliver nødvendigt både at ansætte flere medarbejdere og udvide kapaciteten.



Det

viser en kvartalsanalyse udarbejdet af Dansk Industri.



- Vores tidligere analyser har vist en stigende produktion, men det positivt

nye i den helt aktuelle analyse er, at virksomhederne forventer, at den stigende produktion nu både har skabt forventninger

om flere ansatte og om nye investeringer for at klare den stigende produktion, siger Jesper Madsen, konsulent i Dansk Industri.



Erhvervstilliden

i metal-og maskinbranchen er trods en stærkt stigende outsourcing til lavtlønslande mere positiv end i industrien generelt,

og ordrebeholdningerne tyder på fortsat fremgang i produktionen i årets tredje kvartal.

Positiv overraskelse

Det

er især inden for fremstilling metalkonstruktioner, landbrugsmaskiner, værktøjsmaskiner og beholdere og kedler,

at danske virksomheder oplever fremgang, mens tilbagegangen især findes inden for fremstilling af rør og isolerede ledninger

og kabler.



- Generelt har produktionen i årets første halvdel overrasket positivt, siger Jesper Madsen.



Produktionen

ligger korrigeret for sæsonudsving 20 pct. over de forventninger, som virksomhederne tidligere har givet udtryk for, og en stigende

mangel på ledig produktionskapacitet i virksomhederne fører nu til, at de skal til at nyansætte folk for at udnytte

den eksisterende kapacitet bedre end hidtil.



Samtidig er der i virksomhederne sket en kraftig forøgelse af investeringsplanerne,

som er den højeste siden 1998. Ordrebeholdningerne er de højeste siden efteråret 2000, og de har været støt

stigende siden starten af 2001.



I årets første fire måneder, hvor tallene foreligger, er stigningen på omkring

to pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen