Berlingske Business

Flere familiefædre bliver dårlige betalere

Den stigende arbejdsløshed får antallet af dårlige betalere til at stige voldsomt. Mange er almindelige familiefædre.

Masser af fyringer på de danske virksomheder smitter nu af på skyldnerstatistikken, som viser en markant stigning i antallet af dårlige betalere. Det viser en opgørelse fa Debitor Registret.

Alene i juli måned er 3.000 nye skyldnere kommet til. Det er en stigning på to procent, hvilket er dobbelt så stor en stigning som i de første seks måneder af året.

Skyldnerne kommer fra alle dele af landet og findes i alle aldersgrupper. Alligevel tegner der sig et billede af, at en ny gruppe er at finde blandt de dårlige betalere. Stadig flere mænd over 36 år er blandt skyldnerne, og det er typisk familiefædre, som har mistet deres arbejde i løbet af året.

- Det er især de familier, som har kørt deres økonomi helt til stregen, vi ser i registret. De har ingen opsparing at tære på, og når lønnen udebliver, vælter læsset, siger Birger Baylund, adm. direktør i Debitor Registret.

Ud over at flere danskere kan kaldes dårlige betalere, bliver sagerne også værre, så de ikke kun handler om mindre registreringer for forbrugsgoder eller om ubetalte mobiltelefoneregninger. Mere end halvdelen af sagerne er så alvorlige, at de kan ende med tvangsauktion af hus, eller at skyldneren smides ud af banken.

Den samlede gæld er nu oppe på det højeste niveau nogensinde.

- ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen