Berlingske Business

Flere falske varer presser ærlige virksomheder

Kopivarer
Kopivarer undergraver troværdige mærker og koster danske arbejdspladser, advarer erhvervs- og vækstministeren. Foto:

Kopivarer undergraver troværdige mærker og koster danske arbejdspladser, advarer erhvervs- og vækstministeren.

Markedet for piratprodukter vokser. Tidligere var det typisk ure og tasker, der blev forfalsket. Nu er det alt fra medicin, kosmetik og madvarer til alkohol og reservedele.

Det er ofte på rejser til udlandet, at falske varianter af velkendte produkter frister danske forbrugere. Men det er en skadelig forretning at investere i kopivarer.

Det er budskabet fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) og en række danske myndigheder, som onsdag sætter fokus på den ulovlige handel.

01BUSKevin-Day---MarkMonito.jpg

For ærlige virksomheder går glip af indtægter, når man køber et par falske Nike-sko eller en uægte Chanel-parfume. Og kopierne tærer på de originale mærkers omdømme.

»Vi har alle en interesse i, at de produkter, der sælges, er lovlige. Og at de ikke snylter på andre produkter ved at bruge deres navn eller design.«

»Det er ikke fair konkurrence, hvis man laver kopivarer og dermed underminerer de mange brands, der har brugt mange penge på at opbygge troværdighed,« siger Troels Lund Poulsen.

US-IT-INTERNET-FACEBOOK-LIFESTYLE-FILES

I anledningen af Verdens anti-piratkopieringsdag afholder et netværk af danske myndigheder aktioner i blandt andet Københavns Lufthavn, på Hovedbanegården og på metrostationer i København.

Målet er at fortælle forbrugerne, at kopier ikke er uskyldige souvenirs eller gode tilbud.

»Handel med kopivarer går ud over de virksomheder, der udvikler produkter, som bliver kopieret. De mister arbejdspladser i Danmark og resten af Europa.«

novenco

»Men det handler også om sund fornuft og moral. At man ikke skal være med til at snyde de virksomheder, der er lovlydige,« siger Troels Lund Poulsen.

Falske varer udgør op til 2,5 procent af verdens samlede handel ifølge OECD.

Og produktionen af kopivarer inden for EU er stigende, vurderer politisamarbejdet Europol. To tredjedele af de falske produkter i EU kommer dog stadig fra Kina.

Danske virksomheder vurderes årligt at miste salg for 2,7 milliarder kroner - alene på grund af handel med kopivarer i form af tøj, sko og accessories. Det vurderes, at de falske produkter koster samme sektor 363.000 europæiske arbejdspladser.

27BUSALIBABA-IACC-134434.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen