Berlingske Business

Flere end to ud af tre flygtninge er klar til at arbejde

RB PLUS Jobindsats for flygtninge gør en forskel Flygtningekvin
Arkivfoto. Foto:

69 procent flygtninge er blevet erklæret jobparate - for et år siden var det under ti procent.

I Røde Kors, som driver en stor del af asylcentrene i Danmark, har de svært ved at forstå, at det har taget så lang tid at nå frem til at se flygtninge som en ressource, der sagtens kan bidrage på arbejdsmarkedet. Det skriver avisen Danmark.

13BUSPix1-Indslusning-13120.jpg

- Baseret på det, vi ser i asylcentrene, vil jeg mene, at 80-85 procent af flygtningene er jobparate. Nogle få har en barriere, der gør det svært, fordi de har været gennem traumatiske begivenheder, men selv blandt den gruppe er der en stor vilje til arbejdsmarkedet, og vi ved også, at arbejdsmarkedet kan hjælpe traumatiserede flygtninge, siger Kasper Koch, der er leder af strategi og udvikling i Røde Kors, til avisen Danmark.

Og siden regeringen og arbejdsmarkedets parter i 2016 besluttede, at flygtninge, der får asyl Danmark, som udgangspunkt skal ses på som værende klar til arbejdsmarkedet, er tallet for, hvor stor en del der bliver erklæret jobparate, nu nået op på 69 procent. Det viser nye tal fra Beskæftigelsesministeriet.

- Det, man har glemt i debatten, er, at det er folk, der kommer hertil med en arbejdsidentitet - de har knoklet i deres hjemlande. Derfor bør vi kunne komme højere op end de 69 procent. Især hvis vi også begynder at bruge tiden i asylcentrene fra de får opholdstilladelse til de kommer ud i kommunerne til at afklare deres kompetencer. På den måde kan vi sikre, at de ikke sidder og venter to-tre uger i kommunerne, før de kommer i gang. Motivationen daler i venteperioder. Det er ligesom at være arbejdsløs - efter en måned er det pludselig blevet svært at komme på posthuset, siger Kasper Koch til avisen Danmark.

11BUSPix1-byggeplads-192451.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen