Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Flere danskere siger nej tak til reklamer

pix-reklamer-tilbud
Foto:

Flere og flere danskere gider ikke modtage reklamer med tilbud på mælk og leverpostej. Og derfor siger de nej tak til reklamer.

Hver måned stiger antallet af postkasser med klistermærket »Reklamer nej tak«. Det skriver 24timer.

Det er særligt indbyggerne i de store byer, der ikke gider at jagte tilbud. Næsten 24 procent modtager i dag ikke reklamer.

Det får dog ikke supermarkedskæderne trykke færre aviser - tværtimod, siger Per Østergaard Jacobsen, der er lektor ved CBS,

Han har gennemført en analyse, der viser, at leverandørerne af dagligvarer betaler supermarkederne syv milliarder kroner om året i såkaldte markedsføringstilskud til tilbudsaviser.

- Supermarkedskæderne trykker flere og større tilbudsaviser. Det er en dyr og gammeldags form for massekommunikation, der ikke rammer, forklarer han.

Ifølge 24timer sparer tilbudsaviserne ikke forbrugerne penge. For de kulørte blade koster, og den pris lægges oven i de varer, der ikke er på tilbud.

Per Østergaard Jacobsen forudser, at det i sidste ende kan betyde lavere priser på dagligvarer, hvis forbrugerne fortsætter med at boykotte tilbudsaviserne. For det kan få supermarkederne til at nedsætte eller droppe de markedsføringstilskud, der i dag holder priserne oppe.

- Det kan på sigt betyde, at systemet med markedsføringstilskud bliver udfordret, hvilket kan give lavere normalpriser - hvis altså kæderne konkurrerer, siger Per Østergaard Jacobsen.

Direktøren for detailhandlens konsulentshus, Icoco, er dog ikke enig i, at færre tilbudsaviser nødvendigvis betyder billigere dagligvarer.

- Det er rigtigt, at presset vil kunne komme, hvis tilbudsaviserne mister deres effekt på kunderne. Men ingen ved, hvad konsekvenserne vil være for priserne, hvis supermarkederne så skal bruge andre metoder, som måske er endnu dyrere, til at slås om kunderne, siger Claus Nykjær.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen