Berlingske Business

Flere dårlige betalere

Flere dårlige betalere - 1
Foto:

Den økonomiske krise har skabt en eksplosiv vækst i antallet af danskere, der ender i RKI-registret.

Den økonomiske krise har også ramt danskernes privatøkonomi. Flere danskere optages i RKI-registret over dårlige betalere, og samtidig skylder privatpersoner og virksomheder det offentlige omkring 3,8 mia. kroner mere end sidste år, skriver Dagbladet Børsen.

Ifølge inddrivelsescentret for Skat der ingen tvivl om, at krisen er skyld i danskernes store gæld.

”Vi kan konstatere, at restancerne over en bred kam er stigende over de sidste par år. Det hænger sammen med flere forskellige faktorer, men det er vores indtryk, at ikke mindst den samfundsmæssige økonomiske udvikling har betydet, at staten har større beløb til gode hos virksomheder og borgere,” siger Helle Hemmingsen, viceskattedirektør i inddrivelsescentret, til avisen.

I første kvartal 2009 skyldte virksomheder og private samlet set det offentlige 28,9 mia. kroner. Skatter og afgifter udgjorde 13,3 mia. kroner, men øvrige restancer til stat og kommune var på 15,6 mia. kroner. Det er sidstnævnte, der omfatter privatpersoner. Gælden omfatter blandt andet bøder til politiet, betaling for underholdsbidrag og børnepasning.

”Det er vanskeligere at inddrive offentlige restancer, når likviditeten er anstrengt hos både borgere og virksomheder, og når pengeinstitutterne blandt andet begrænser kreditgivningen,” står der i en rapport fra inddrivelsescentret.

Experian, der administrer RKI-registret, oplever også et stigende antal danskere, der kæmper med gælden. Når der kommer flere konkurser og dårligt betalende virksomheder, kommer der samtidig flere privatpersoner på listen.

”Vores erfaring viser, at samfundsøkonomiske kriser rammer de private senere. I forhold til stigningen i antal virksomhedskonkurser kan man have en formodning om, at antallet af privatpersoner i RKI-registret er steget siden januar,” siger Camilla Rose, kommunikationschef i Expedia til Børsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen