Berlingske Business

Fireårs-rekord i store virksomhedskonkurser

Pihl-konkurs kan tage flere firmaer med i faldet
Foto:

Ikke siden efteråret 2009 har antallet af store konkurser i erhvervslivet på månedsbasis været så høje som i oktober 2013.

Ikke siden efteråret 2009 har antallet af store konkurser i erhvervslivet på månedsbasis været så høje som i ok­tober 2013. Ifølge den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik var der i sidste måned 23 store konkurser i er­hvervsvirksomheder med flere end 20 ansatte, og det er det højeste antal siden oktober 2009. Ellers overgås tallet for store konkurser kun i februar-marts-april 2009, hvor det toppede med 29 i april – lige efter kulminationen på finanskrisen og Lehmans Brothers krak i efteråret 2008. Udviklingen er umiddelbart overraskende på grund af mildere vinde i dansk erhvervsliv.

Men brancheeksperter og konkursadvokater vurderer over for Økonomisk Ugebrev, at der med stor sikkerhed er en ny større konkursbølge på vej i dansk erhvervsliv. Vur­deringen er, at bankerne, blandt andet motiveret af Finan­stilsynet, nu giver skruen endnu et drej i forhold til svage erhvervskunder, som de seneste år er blevet understøttet finansielt af bankerne, blandt andet fordi bankerne ikke umiddelbart havde ”råd” til at tage tabene.

Den situation er ændret over det seneste år, hvor bankerne er blevet mere konsoliderede, og nu er oprydningen genstartet, med blandt andet de store konkurser i Pihl & Søn og Sjælsø som klare indikationer på den nye tendens. Billedet er det samme, når der måles på antal konkurser i virksomheder med mere end 15 mio. kr. i omsætning, hvor der var 30 i oktober – det højeste siden januar 2010, altså i knap tre år.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 38.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen