Berlingske Business

Finanstilsynet: Lollands Bank har været for optimistisk i kundevurderinger

FT
Arkivfoto. Foto:

Finanstilsynet var i november 2017 på besøg i Lollands Bank for at inspicere kreditområdet og bankens solvens- og solvensbehov, og her kom det frem, at banken i flere tilfælde er for optimistisk, når den vurderer nye kunder.

Det skriver Finanstilsynet i en meddelelse.

Finanstilsynet undersøgte 136 udvalgte udlån, der havde en værdig af 762 mio. kroner. Det svarer ifølge tilsynet til 26 pct. af bankens samlede udlån.

Ifølge Finanstilsynet er banken for optimistisk i sin vurdering af nye kunder i en del tilfælde. Lollands Bank udviser en »ikke uvæsentlig risikovillighed«, når den etablerer nye kundeforhold.

Finanstilsynet fandt væsentlige svaghedstegn i 14 af 99 nye kundeaftaler, hvilket gør, at banken har en højere risiko for tab senere hen.

Banken fik derfor et påbud om at forbedre sin indsats omkring karaktergivningen af nye kunder, lyder det fra Finanstilsynet.

Samtidig modtog banken et påbud om at sikre bedre kundebeskrivelser. Banken fik også påbud om at tilrette sin målsætning om solvensmæssig overdækning samt foretage fradrag i kapitalgrundlaget for forsigtig værdiansættelse af dagsværdiaktiver, skriver tilsynet.

Lollands Bank havde i september 2017 opgjort sit individuelle solvensbehov til 10 pct. Den faktisk solvens var opgjort til 17,1 pct., hvilket Finanstilsynet vurderer er nok til at dække bankens risici.

Lokale Pengeinstitutter

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen