Berlingske Business

Finanskrisen er godt for miljøet

Når den økonomiske krise trænger sig på, så lader vi bilen stå, og det er måske godt for miljøet, men det er dårligt for økonomien.


Trafikken på de danske veje er faldet siden efteråret, og det ser ud til, at udviklingen fortsætter, skriver Nyhedsbureauet Newspaq. Det er måske godt for miljøet, men økonomien lider under den manglende biltrafik.
 
Når danskerne lader bilen stå i indkørslen, er det ikke nødvendigvis fordi, at de tager cyklen eller bussen. Halvdelen bliver faktisk hjemme.
 
De seneste tal fra Vejdirektoratet viser, at biltrafikken i gennemsnit er faldet med 1,3 procent om måneden siden sidste sommer. Mest markant har faldet været de seneste måneder.

- Den økonomiske krise gør, at vi ikke har brug for bilen i samme grad. Eksempelvis bliver nogle arbejdsløse, og har derfor ikke brug for at køre, siger trafikøkonom Uffe Jacobsen til Nyhedsbureauet Newspaq.

Og årsagen til den faldende trafik er altså ikke nødvendigvis danskernes miljøbevidsthed.

- Vi ved, at når folk lader bilen stå, så tager kun halvdelen enten kollektiv trafik, cykler eller går. Den anden halvdel bliver simpelthen hjemme, siger Uffe Jacobsen.

Tallene fra Vejdirektoratet viser desuden, at sommeren langt fra er den tid på året, hvor danskerne færdes mindst på vejene, som mange ellers tror. Det er nemlig i januar og december, at danskerne oftest lader bilen stå.
 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen