Berlingske Business

Finanskrise skræmmer iværksættere

pix-krise

Antallet af nystartede virksomheder falder, og det hæmmer jobskabelsen, mener ekspert.

Den økonomiske krise rammer danske iværksættere hårdt. I 2012 faldt antallet af nystartede virksomheder med næsten 9 procent til 17.720, som er det laveste siden 2003, skriver Jyllands-Posten.

- Det er givetvis den økonomiske krise, der skræmmer dem væk. De hører om den aktuelle krise, og de hører de meget pessimistiske ytringer om fremtiden, og så har de svært ved at tro, at deres forretning kan hænge sammen, siger analytiker ved kreditvurderingsselskabet Experian Rene Ostenfeld til avisen.

Han påpeger, at iværksættervirksomheder typisk rette sig mod danske kunder, enten forbrugere eller virksomheder. I kriseårene har investeringslysten og det private forbrug været ramt, og dermed har der ganske enkelt ikke været kunder til nye virksomheder.

Ifølge professor på Institut for Økonomi og Ledelse ved Aalborg Universitet Michael Dahl gør krisen det svært for iværksætterne at sætte en holdbar forretningsmodel op.

- Det kan også have betydning, at der er svært at skaffe kapital, men det er svært at sige, om det skyldes, at bankerne er for forsigtige, eller om det er fornuftigt ikke at låne penge til højrisikable projekter, siger Michael Dahl.

- Det er en negativ udvikling i den forstand, at der er kommet færre iværksættere, som kan trække aktivitet med sig. Vi ved også, at de unge virksomheder skaber flest job, så samfundsøkonomisk er det negativt, siger Michael Dahl til Jyllands-Posten.

BNB

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen