Berlingske Business

Ferie giver stress

Arbejdet har tårnet sig op, mens der har stået ferie på kalenderen, og det kan resultere i stress.

Efter en afslappende ferie fra jobbet har arbejdet hobet sig op, og det kan give stress at vende tilbage til. Sådan lyder advarslen fra eksperter, som Nyhedsbureauet Newspaq har talt med.

- Utrolig mange oplever, at det kan være meget, meget vanskeligt at komme tilbage fra ferie. Det er simpelthen en belastning for psyken, hvis man skal hurtigt i gang igen. I de første dage efter ferien kan man gå i panik og komme i det, man på fagsprog kalder en belastningskrise, siger Einar Baldursson, stressforsker og arbejdspsykolog til Newspaq.

Rådet lyder derfor, at man skal tage det med ro i de første dage efter ferien.

- Man kan blive stresset, hvis man tror, man kan løse alle problemer på ingen tid. Det er vigtigt, at ens egne forventninger til ens indsats er realistiske. Mange folk tror, at de skal kunne klare det hele, og at verden bryder sammen, hvis de ikke svarer på 4.000 mails på en dag, men det gør den jo ikke, siger arbejdsmiljøkonsulent Henrik Hansen fra 3F til Newspaq.

Mange prøver at holde antallet af mails nede ved at tjekke den, når de er på ferie, men det giver bare i den sidste ende bagslag.

- Det er dumt at tjekke mail på ferien. Formålet med ferie er jo, at man skal være sammen med familien, lade op og komme tilbage med friske impulser, gode ideer og overskud. Det kan man ikke, hvis man har brugt ferien på arbejdsting - og så har ferien jo været spildt, siger Henrik Hansen fra 3F til Newspaq.

-anis

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen