Berlingske Business

Femern-selskab hentede fiktiv milliardgevinst med beregning

Billigere Storebælt-tur kan svække Femern
Eksperter dumper en beregningsmetode, der pyntede på Femern-projektets økonomi kort før vigtig godkendelse. Foto:

Eksperter dumper en beregningsmetode, der pyntede på Femern-projektets økonomi kort før vigtig godkendelse.

Med en kontroversiel regnemetode har selskabet bag Femern-forbindelsen forbedret økonomien bag danmarkshistoriens største anlægsprojekt, skriver Finans.

Ifølge Finans valgte Femern A/S at anvende en teknisk beregning tilbage i 2016, der sikrede en fiktiv milliardgevinst. Det skete, kort tid før at Folketinget stod over for en vigtig politisk afgørelse om Femern-projektets fremtid.

Flere eksperter dumper regnemetoden.

»Det, Femern A/S gør, er aldeles horribelt,« siger Knud Erik Andersen, forhenværende trafikchef i Vejdirektoratet, til Finans.

Forklaringen skal findes i trafikprognoserne, der forudsætter, at trafikken vil stige år for år til gavn for Femern-projektets økonomi.

06BUSMinkpelse-Kopenhagen-F.jpg

Ifølge Femern-selskabets egen trafikprognose fra 2014 er det kun ansvarligt at regne med en trafikstigning frem til 2047. Men det valgte selskabet at se stort på, da åbningen af tunnelen blev udskudt fra 2022 til 2028.

Konsekvensen er, at der ifølge Femerns regnemaskine vil køre væsentlig flere biler og lastbiler igennem tunnelen i årene efter 2047 alene på grund af, at åbningen er blevet forsinket med seks år.

I en årrække drejer det sig om flere end 250.000 ekstra køretøjer om året, hvilket ifølge Finans' beregninger sikrer en øget milliardindtjening på papiret.

Problemet er bare, at regnemetoden ifølge flere eksperter ikke holder.

»Der kommer naturligvis ikke mere trafik i tunnelen, bare fordi den er forsinket. Det svarer til - alt andet lige - at hævde, at Storebæltsbroen i 2035 vil få mere trafik, hvis åbningen var blevet udskudt fra 1998 til 2004.«

»Det skriger jo til himlen,« siger Knud Erik Andersen til Finans.

04BUSSkuespilhuset-191343.jpg

Han var i 1990'erne med til at udarbejde Vejdirektoratets første trafikprognose for en kommende fast forbindelse over Femern.

Regnemetoden bliver også dumpet af professor i transportøkonomi på København Universitet Mogens Fosgerau og lektor Harry Lahrmann fra Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.

De påpeger, at Femern A/S ikke kan tillade sig at ændre i trafikprognosens forudsætninger, alene fordi projektet bliver forsinket.

Trafikprognoserne har flere gange været kritiseret for at være for optimistiske, men den tekniske milliardgevinst har aldrig tidligere været fremme, skriver Finans.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen