Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Farvel til Mærsk: Dansk dagligvaregigant vil slutte historisk samarbejde før tid

Smeden
Den tidligere adm. direktør i Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, er i dag bestyrelsesformand for Dansk Supermarked. Foto:

Her er de vigtigste ting, du skal vide, før du starter din dag. Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse én artikel fra morgenstunden for at være helt opdateret.

Godmorgen,

Dagens morgenpost starter i de danske supermarkeder. Coop sætter en stopper for en omstridt annonce. Og Dansk Supermarked gør klar til at sige farvel til Mærsk.

1
Detailbosser vil købe Mærsk ud før tid

Dansk Supermarked har mange penge for tiden. Så mange, at de kan finde penge til at købe A.P. Møller-Mærsk ud af selskabet med det samme. Det skriver Børsen.

Efter planen skulle Mærsk først sælge sin aktiepost på 19 pct. i Dansk Supermarked i 2019. Men hvorfor vente, spørger ledelsen i dagligvarekoncernen. Aktieposten i Dansk Supermarked var ved årsskiftet bogført til en værdi på 5,5 mia. kr.

»Vi har genereret et betydeligt cashflow, så vi i dag er solide og uden videre kan købe de 19 pct. tilbage. Det kommer bare an på, hvornår vi sætter os sammen med A.P. Møller,« siger Nils Smedegaard Andersen, bestyrelsesformand i Dansk Supermarked.

Partnerskabet mellem Mærsk og Dansk Supermarked har ellers stået på siden 1964. Her lavede A.P. Møller en aftale med sin gode ven købmanden Herman Salling og dannede Dansk Supermarked.

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag.

- eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

2

Coop trækker dele af annonce tilbage

Dagligvaregiganten Coop dropper en annonce, der skulle have kørt i flere aviser i denne uge. Annoncen var en del af økologikampagnen Øktober, som er udarbejdet i samarbejde med Danmarks Naturfredingsforening.

Tilbagekaldelsen af annoncen kommer efter en uge, hvor kampagnen har skabt stor uro i Coop. I Sønderjylland valgte 26 Coop-butikker i sidste uge at gå sammen med den lokale landboforening om at indrykke annoncer med budskabet »Coops skræmmekampagne, nej tak« og gik dermed i direkte konfrontation med Coops kommunikationsstrategi.

»Vi havde planlagt annoncering af Øktober-kampagnen igen i denne uge, men har valgt at spare den væk, da kampagnen allerede har fået langt mere eksponering end forventet,« skriver Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, i en mail til Berlingske.

Læs mere om historien her.

3

Novo-advokater skyder oprør ned: Hvor er jeres beviser?

Med alvorlige anklager om investorvildledning og prisfusk rettede en gruppe utilfredse amerikanske investorer i august en større juridisk kanon mod Novos topledelse.

Den grundlæggende anklage mod den danske diabeteskæmpe var, at Novo-toppen nægtede at lytte til talrige interne advarsler om, at selskabet allerede i 2015 havde direkte kurs mod en større prisstorm i USA.

Efter at have tygget på de beskyldninger i nogle uger er Novos amerikanske advokathold nu klar med et modangreb. I en 48 sider lang skrivelse til en domstol i New Jersey forsøger advokaterne helt overordnet at overbevise sagens dommer om, at der ikke er hold i de utilfredse aktionærernes anklager.

Den røde tråd i Novo-advokaternes modsvar til de misfornøjede investorer er, at påstandene i det store gruppesøgsmål ikke bliver bakket op af fakta eller konkret dokumentation.

Læs mere om sagen her (kræver abonnement).

4

Præsidentens store tale

Det er en skæbnedag i Spanien. Sent i eftermiddag vil præsidenten for det catalanske selvstyre, Carles Puigdemont, holder en afgørende tale i det spanske parlament. Det store spørgsmål er, om han tør stille sig op og udråbe Catalonien til en selvstændig republik, som han har bebudet, siden løsrivelsesafstemningen 1. oktober.

En catalansk republik vil ikke blive anerkendt af hverken Spanien eller det internationale samfund. Men det vil eskalere den anspændte situation yderligere og formentlig skabe rystelser på finansmarkederne.

Talen ventes klokken 18.

Læs en længere analyse i Berlingske.

Det skal investorerne holde øje med

Med hjælp fra Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, udpeger vi her et par ting, som investorerne bør holde øje med i dag.

  • Investorerne tager indtil videre situationen med ro. Hvis selvstændighedstrangen skal få investorerne til at blive mere urolige, kræver det en catalonsk eskalering.
  • Tryg sætter gang i den danske regnskabssæson med sit 3. kvartalsregnskab i dag. Kan selskaberne leve op til de store kursstigninger, som vi også har haft i 2017. Kurshammeren vil falde hårdt og tungt over de selskaber, som ikke kan indfri.
  • DONG-aktien (Ørsted) har lagt yderligere til den kursmæssige storform de seneste dage og er aktuelt steget med 40 pct. i år. Det er nu cirka seks uger siden Goldman Sachs solgte endnu en portion aktier og alene siden dengang er aktien steg med 17,4 pct. Om 3 uger kommer 3. kvartalsregnskab og samtidig udløber Goldman Sachs lock-up periode. Mon ikke det bliver sidste udsalgsrunde og Goldmans sidste dans med Ørsted?

Det sker på markederne

De asiatiske aktier ligger blandet tirsdag i Asien, efter at den seneste tids stigninger på Wall Street tog en pause natten over.

  • Nikkei 225: +0,5 pct.

  • Hongkongs Hang Seng: +0,1 pct.

  • China Shanghai Composite: -0,3 pct.

  • Sydkoreas Kospi: +1,8 pct.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen