Berlingske Business

Farligt at stole blindt på kreditvurdering

Biva og andre selskaber, der er kommet i krise, har haft høj kreditvurdering. Kreditoplysningsburauerne er dog blevet hurtigere til at opdatere deres vurderinger.

Selvom kreditoplysningsbureauerne er blevet hurtigere til at opdatere deres viden om virksomhedernes kreditværdighed, kan man ikke være sikker på, at virksomheder, der vurderes til t være kreditværdige, også kan svare enhver sit. Virksomhedernes situation ændrer sig nemlig med stor hast lige nu.

- Det kom f.eks. bag på mange, at møbelkæden Biva pludselig gik i betalingsstandsning lige før jul. Selskabet havde en relativ høj kreditværdighed på basis af historiske tal, siger regnskabsanalytiker John Mikkelsen fra firmaet Business Intelligence Agency, der udfører regnskabsanalyser.

Hans observation bekræftes af fagkonsulent i Foreningen af Registrerede Revisorer, Henrik Carmel,

- Kreditoplysningsbureauerens vurderinger bygger på historiske tal. Derfor skal man supplere de oplysninger man kan hente her med sin egen viden og fornemmelse, siger Henrik Carmel, der dog råder alle virksomheder til at bruge kreditoplyningsningsbureaer – især i den nuværende sitaution.

Betalingsmønstre ændres

I kreditoplysningsbureauerne køber de ikke helt kritikken.

- Vi er meget opdaterede. Vi baserer ikke alene vore kreditvurderinger på historiske regnskabstal. Vi har også indsigt med virksomhedernes betalingsmønstre og hver gang, der sker ændringer i personkredsen omkring en virksomhed, får vi også opdateret vores viden om de enkelte virksomheder, siger businessunit-manager i kreditoplysningsbureauet Soliditet A/S, Claus Allerup, (tidligere Dun & Brandstreet Danmark).

Indsigten med betalingsmønstre opnår kreditoplysningsbureauet ved at indgå aftaler med store virksomheder med mange transaktioner – f. eks. et telefonselskab – der så oplyser, hvordan deres kunders betalingsadfærd er.

- Hvis vi ser en ændring i betalingsmønstret – f. eks. at man kun betaler små regninger, men venter med de store, så opdaterer vi vores kreditvurdering straks, forklarer Claus Allerup.

Desuden holder bureauerne øje med i medierne og ser især på holdingselskabers udvikling

- Vi har eksempler på, at vi overnight har ændret 45 selskabers kreditværdighed fra aa eller a til b eller c, tilføjer Claus Allerup. B og C er virksomheder, hvor man kun ske give kredit mod sikkerhed eller slet ikke give kredit

Kommunikationschef Camilla Rose er på linje – hun peger på, at Experians kreditvurderinger har en meget høj opdateringsfrekvens

- Derfor vil vi i langt de fleste tilfælde være fuldt opdaterede på selskabernes kreditværdighed, tilføjer hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen