Berlingske Business

Familie-pakker skal lokke udenlandske hjerner til

Trods finanskrisen er der stadig behov for at lokke kvalificeret arbejdskraft fra udlandet til Danmark. Men vi er så dårlige til at holde på udenlandske medarbejdere, at halvdelen af dem fordufter igen efter højst to år.

Ikke mindst fordi familierne aldrig falder til, og derfor sender Integrationsministeriet i disse måneder millioner af kroner ud i projekter og forsøg, der skal ændre på det faktum, skriver JydskeVestkysten.

"Det, at hele familien bliver integreret, er afgørende for, om de vælger at blive i længere tid. Så nu intensiverer vi indsatsen på det område," siger Helle Aaen fra ministeriets integrationskontor.

Eksempelvis får KL, DA og LO knap fire millioner kroner til et forsøg med seks kommuner, der skal udvikle modeller til at modtage og integrere hele familien. Det er på tide, at Danmark for øjnene op for de udenlandske medarbejderes familie, mener Foreningen Nydansker.

"Den indsats, der i øjeblikket rettes mod familien, er meget begrænset, både fra virksomhederne og fra de offentlige myndigheder," siger projektleder Lars Olsen.

Foreningen har netop afsluttet et projekt, hvor 29 danske familier har budt hver sin nydanske familie velkommen med samvær, middage og hjælp til at trænge igennem til den danske kultur. Det har været en stor succes.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen