Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Fakturaregler skaber kaos hos små virksomheder

Tusindvis af danske virksomheder risikerer, at de offentlige myndigheder holder betalinger for ydelser og service tilbage på grund af fejl i fakturaerne i det nye år.

Det kan blive resultat af en ny lov om elektroniske fakturaer, der træder i kraft 1. februar næste år.

Ikke mindst de små virksomheder er blevet lullet i søvn af meldinger om, at de kan benytte et såkaldt Læs-Ind bureau, hvis de ikke blev klar til at sende elektroniske fakturaer inden for tidsfristen.

Men nu viser det sig, at Læs Ind-bureauerne ikke kan løse problemerne for de virksomheder, som ikke har forberedt sig i tide.

- Vi kan konstatere, at samtlige virksomheder som handler med det offentlige skal ændre i deres økonomisystemer. Det koster penge, og de opnår ingen fordele. Vi støttede oprindeligt forslaget om de nye fakturaregler, fordi de mindre virksomheder blev holdt skadesløse og ikke blev påført ekstra arbejde. Vi troede, at Læs Ind-ordningen løste problemerne, siger projektleder Thomas Rudolf fra Håndværksrådet.

Ikke sovet i timen

Den nye melding fra Håndværksrådet skyldes et krav fra det offentlige om, at virksomhederne skal påføre fire nye felter i deres fakturaer, for at kunne leve op til lovens krav.

Hidtil har Håndværksrådet og dets brancheorganisationer beroliget medlemsvirksomhederne med henvisning til ordningen med Læs-Ind bureauerne.

Thomas Rudolf afviser, at Håndværksrådet har sovet i timen.

- Da vi tog stilling til forslaget fremgik det ikke, at ændringerne betød at virksomhederne skal oprette fire nye selvstændige linjer i deres fakturarer. Endelig havde vi da en klar forventning om, at Staten havde undersøgt de praktiske konsekvenser for virksomhederne, siger Thomas Rudolf.

Virksomheden SIMI i Farum, der sælger rengøringsmidler til det offentlige, er en af de virksomheder, der har haft problemer inde på livet. Og som bliver forberedt i tide.

- Men vi har talt med mange små virksomheder, som ikke bliver klar til elektronisk faktura næste år. De tror, at de kan klare problemerne ved at bruge et Læs-Ind burea. Men faktum er, at uanset hvad, så skal der ændres i faktura layout, fordi man skal påføre fire nye felter, siger Solveig Brødsgaard fra Farum-virksomheden Simi.

Overgangsperiode

Et Læs-Ind Bureau er en service, hvor virksomheder kan sende den fysiske faktura som efterfølgende bliver indscannet og videresendt til de relevante offentlige myndigheder.

Men virksomhederne kan altså ikke "bare" sende fakturaerne uændret til et Læs-Ind Bureauerne.

Fire nye felter skal påføres fakturaren: EAN-Lokationsnummer, ordrereference, personreference og institutionens interne konteringsnummer.

Håndværksrådet opfordrer Staten til at indføre en overgangsperiode, hvor virksomhederne udelukkende skal påføre et EAN-lokationsnummer, når de nye regler træder i kraft.

- De fleste virksomheder har en ledig linie i fakturaen, så det vil give færre problemer, siger Thomas Rudolf.

Tidligere har Dansk Byggeri opfordret til, at faktura-reglerne blev udskudt.

Ifølge en en bekendtgørelse om elektronisk afregning med offentlige myndigheder fra Finansministeriet, kan myndighederne tilbageholde betalingen til virksomheder, som ikke kan fremsende en elektronisk faktura.

For SIMI har det kostet 15.000 kr. alene at få ændret i faktura-layoutet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen