Berlingske Business

Fagforbund: Alle skal have en kursuskonto

En kvart million danskere skal udstyres med en kursuskonto, som de kan trække på, uanset om de skifter job eller bliver ledige. Det kræver flere fagforbund, før forhandlinger om nye overenskomster snart begynder. Ekspert betegner det som en landvinding, hvis fagbevægelsen kommer igennem med kravet.

Det skal være lettere for ansatte i det private erhvervsliv at komme på kursus. Det bliver et af kravene fra fagbevægelsen, når forhandlinger om nye overenskomster på det private arbejdsmarked snart begynder for alvor. Det skriver Ugebrevet A4.

Flere fagforbund under LO har brændt sig varme på idéen om en kursuskonto til alle ansatte. Den vil betyde, at lønmodtagere bevarer retten til opsparet uddannelse, selv om de bliver arbejdsløse eller skifter job. I dag kan lønmodtagere allerede spare op til kurser af højst seks ugers varighed, men de kan ikke tage retten med sig.

I første omgang kan en kursuskonto komme til at omfatte omkring 240.000 ansatte i industrien. De skal nemlig snart have fornyet deres overenskomster, og i den forbindelse stiller deres fagforbund krav om langt bedre muligheder for uddannelse. Heriblandt er HK/Privat, hvor formand Simon Tøgern siger:

»Man skal kunne optjene ret til kurser. Det vil sige, hvis man i en virksomhed har optjent ret til at kunne gå på kursus i eksempelvis fire uger, skal man kunne tage retten til at komme på kursus med sig, uanset om man bliver arbejdsløs eller skifter job«.

Det vil være en gevinst af de helt store for lønmodtagerne og fagbevægelsen, hvis ansatte får en slags uddannelseskonto. Det vurderer arbejdsmarkedsforsker Christian Lyhne Ibsen fra Københavns Universitet.

»Det vil være en stor landvinding for lønmodtagerne, hvis de får ret til at kunne tage uddannelse med sig på tværs af job,« siger Christian Lyhne Ibsen til Ugebrevet A4.

BNB

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen