Berlingske Business
09:45Analysehus: Derfor vil efterspørgslen på olie falde

Fagbevægelsen vil formidle job

Fagforbund som SiD, HK og KAD står på spring for at blive aktører på jobformidlingsområdet. Men hvad

der er bedst for fagforbundenes medlemmer er ikke nødvendigvis bedst for virksomhederne, advarer arbejdsgiverne.



Jobformidlingen

risikerer nemlig at blive for snæver, hvis udgangspunktet bliver de enkelte fagforbunds egne medlemmer frem for, hvad arbejdsmarkedet

har brug for.



Det er arbejdskraftchef i Dansk Arbejdsgiverforening, DA, Tina Voldbys, reaktion på SiD''s udmeldning om,

at foreningen satser på - via de lokale fagforeninger og a-kasser - at komme ind på det private jobformidlingsområde.





SiD''s planer kommer efter, at regeringen i arbejdsmarkedsreformen "Flere i arbejde" lægger op til, at private

aktører skal formidle job.



- Ofte er der jo brug for, at folk med forskellige baggrunde skal kanaliseres nye steder hen.

Så kan det godt være, at SiD kender sine egne medlemmer bedst, men det er ikke nødvendigvis bedst for virksomhederne, hvis

SiD ikke har overblikket, siger Tina Voldby.



Hun hilser i øvrigt de fagforbund velkomne, der vil byde ind på at formidle

job til ledige. Bare det sker på samme vilkår som alle andre aktører på markedet.











Til gavn for

alle

Uddannelsessekretær i SiD Poul Hansen mener, at det er naturligt for fagbevægelsen at tage fat i de muligheder, regeringer

lægger op til i reformen.



Og han tror - modsat DA - at det kommer virksomhederne til gavn, at der er så mange aktører

som muligt, der forsøger at få de sidste ledige ud på arbejdsmarkedet.



- Det er også fint, hvis der

er en masse virksomheder, der hjælper til. Man skal ikke være bange for, at der er nogen, der tager sig særligt

af et specielt segment. Hvis vi ikke selv tager fat i vores medlemmer, frygter vi, at de kan ende som tabere. For de private jobformidlere

skal tjene penge - og de skummer fløden på de ledige, der er lettest at få ud på arbejdsmarkedet, lyder Poul

Hansens vurdering.

Styrende instans

Arbejdsmarkedsforsker Jørgen Steen Madsen fra Københavns Universitet mener,

at fagbevægelsen og a-kasserne er meget erfarne aktører på arbejdsmarkedet.



De kender medlemmerne godt og

har et godt netværk til både tillidsrepræsentanter og ledere på arbejdspladserne. Derfor tror han også, at

SiD vil blive en god og effektiv aktør.



Til gengæld deler han ikke DA''s frygt for, at det koordinerende overblik mistes

ved at give markedet frit.



- AF blev i sin tid lavet for at sikre en helhedsorienteret og neutral arbejdsformidling. Nu skal

de regionale arbejdsmarkedsråd og AF jo stadig lave udbuddene til de forskellige opgaver. Derfor vil der stadig være en styrende

instans - hele området bliver jo ikke bare kastet ud uden nogen form for styring, siger Jørgen Steen Madsen.



Han

vil dog gerne medgive, at det bliver vanskeligere at få overblik over hele arbejdsmarkedet.











Andre forbund på

banen

SiD er ikke det eneste fagforbund, der giver de private formidlere konkurrence.



HK/Industri har besluttet, at afdelingerne

i Aabenraa, Haderslev og Tønder inden udgangen af 2004 skal have jobformidling som kerneydelse.



Medlemmer, der i dag

vil have et karriere- eller jobskifte for at gå højere løn, skal betale dyrt, hvis de vil have karriere-rådgivning

hos private virksomheder. Hos HK bliver det gratis.



Og i Kvindeligt Arbejderforbund bekræfter a-kasse-sekretær Jytte

Marott, at forbundet har nedsat en ad hoc-gruppe, der ser på mulighederne for at byde ind på det private jobmarked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen