Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Færre russere holder ferie i Danmark

Turister i København
Turister i København Foto:

Den økonomiske krise i Rusland har gjort det cirka 30 procent dyrere for russere at besøge Danmark, og det går ud over besøgstallet.

Danmark er et populært rejsemål for turister for hele verden, der trodser risikoen for sommerregn og blæst for at opleve vores land.

De seneste år har budt på konstant fremgang for dansk turisme, men der er dog én gruppe turister, som der er blevet markant færre af: Russerne.

En beregning på baggrund af tal fra Danmarks Statistik foretaget af HORESTA viser, at vi siden midten af 2014 har mistet hver femte russiske turist.

»Tallene viser, at der i perioden maj 2014 og de efterfølgende 12 måneder har været et fald i de russiske overnatninger på cirka 22.000, hvilket svarer til 20 procent,« fortæller formand Jens Zimmer Christensen fra HORESTA, der er hotel- og restaurationsbranchens interesseorganisation.

Antallet af russiske turister blev ellers næsten tredoblet fra 2005 til 2013, men i 2014 knækkede kurven, hvilket betyder et fald fra 111.000 til 89.000 overnatninger booket af russere i Danmark.

Forklaringen er dog ikke, at russerne andre feriedestinationer på bekostning af Danmark. Ifølge HORESTAs vurdering skyldes udviklingen først og fremmest den krise, som den russiske økonomi befinder sig i.

»Russerne har færre penge at rejse for, og købekraften er faldet markant. Den udvikling forstærkes så af, at den russiske rubel er faldet i værdi i forhold til euroen og dermed den danske krone,« forklarer Jens Zimmer Christensen og fortæller, at det på grund af disse faktorer er blevet cirka 30 procent dyrere for russerne at holde ferie i Danmark.

Han forsikrer dog samtidig om, at faldet af russiske turister ikke får særlig stor betydning for Danmark, selv om det er noget, Horesta fremover vil holde øje med.

»Vi er jo oppe på, at der fra 2006 til 2015 har været en totalvækst i turismen på 45 procent, og når vi så bemærker, at de russiske marked går tilbage, er det fordi, det er et af de markeder, man har haft store forventninger til som nyt vækstmarked,« forklarer HORESTA-formanden.

»Derfor skal der også gøres en ekstra indsats i markedsføringen af Danmark overfor russiske gæster, og vi håber, at antallet af gæster dermed stabiliseres,« siger han og forklarer, at de russiske turister typisk bruger mange penge under ferien.

»Den gennemsnitlige russiske turist bruger flere penge end mange af de andre nationaliteter, som besøger Danmark. En russer bruger cirka 2.200 kroner i døgnet, så det er en gruppe, der skal satses på,« siger Jens Zimmer Christensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen