Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Færre og færre vil på AMU-kursus

14BUSAMU-kursus-164011.jpg
Stadig færre virksomheder sender deres medarbejdere på et AMU-kursus, når de har brug for at efteruddannelse. Fotoet er fra et svejsekursus på Metalindustriens Fagskole i Ballerup. Arkivfoto: Bjarke Ørsted

Det danske system med arbejdsmarkedsuddannelser, AMU, er i dyb krise. Især de store virksomheder flygter fra et forældet og bureaukratisk system for i stedet selv at efteruddanne medarbejderne. LO efterlyser en modernisering forud for trepartsforhandlingerne.

Arbejdsmarkedsuddannelserne, AMU, som i årtier har udgjort et vigtigt element i opkvalificeringen af voksne, er i dyb krise.

Stadig færre virksomheder sender deres medarbejdere på et AMU-kursus, når de har brug for at efteruddannelse.

Siden 2009 har færre og færre beskæftigede deltaget i arbejdsmarkedsuddannelser. Omregnet til fuldtidskursister, også kaldet årselever, er brugen af AMU-kurser mere end halveret fra godt 13.000 årselever i 2009 til knap 6.200 årselever i 2015, viser nye tal, som LO har indhentet fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Også når man ser på udviklingen i det samlede antal af kursister, er aktiviteten på AMU-centrene halveret. I 2010 havde AMU-centrene godt 850.000 kursister, mens tallet ifølge LOs skøn faldt til knap 450.000 i 2015.

Efter finanskrisen i 2008 oplevede AMU-centrene ellers i et par år en stigning i kursus­aktiviteten, men siden er brugen gået voldsomt tilbage og ligger nu betydeligt under niveauet fra før finanskrisen.

Det sker samtidig med, at det samlede antal danskere, der hvert år kommer på efteruddannelse ifølge Dansk Arbejdsgiverforening ligger stabilt.

LO: Det er bekymrende

Det er en udvikling, der skal ændres, hvis de danske virksomheder skal være sikre på at stå med den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for i fremtiden, mener LOs formand, Lizette Risgaard, forud for den nye runde af trepartsforhandlingerne, som skydes i gang fredag. Et af de centrale temaer er netop opkvalificering af arbejdskraft.

»Det er bekymrende, at brugen af AMU falder. Opkvalificering af faglærte og ufaglærte er afgørende for, at virksomhederne kan vokse i fremtiden, og her har AMU været krumtappen. Derfor skal vi helt grundliggende finde ud af, hvordan vi kan modernisere arbejdsmarkedsuddannelserne, så virksomhederne og lønmodtagerne igen bruger AMU,« siger Lizette Risgaard, der blandt andet mener, at AMU med et samlet udbud på mere end 3.000 forskellige typer kurser er blevet for uoverskueligt, men samtidig også for ufleksibelt i forhold til efterspørgslen, ligesom kursusudbyderne har været langsomme til at forny sig.

Businessman in balance with dollar signs

Dertil kommer en uhensigtsmæssig økonomistyring, besparelser og en nedsættelse af løngodtgørelsen for kursusdeltagerne, som også har givet problemer.

Fredag indleder regeringen den næste runde af trepartsforhandlinger, hvor opkvalificering af arbejdskraften bliver et af de vigtige temaer.

Ifølge Dansk Arbejdsgiverforening tyder alt på, at virksomhedernes krav til efteruddannelse har ændret sig de senere år. Især de store virksomheder efterspørger i stigende grad specialiserede kurser målrettet særlige funktioner i lige præcis deres virksomhed og har ofte brug for, at opkvalificeringen kan finde sted med kort varsel.

22BUSLondon-School.jpg

Et dyk ned i AMU-statikkerne bekræfter, at det netop især er de store virksomheder med mere end 100 ansatte, der har droppet arbejdsmarkedsuddannelserne. Fra 2010 til 2014 er de store virksomheders brug af AMU faldet med 50 pct. fra 310.000 til 156.000 kursister. Udviklingen er fortsat i de første tre kvartaler af 2015, hvor de store virksomheder sendte 86.000 kursister på kursus. Det er 23 pct. færre end i samme periode 2014, viser de nyeste tilgængelige tal.

Som på så mange andre fronter i erhvervslivet spiller digitaliseringen også ind på efterspørgslen efter opkvalificering. Det betyder både, at virksomhederne efterlyser kurser inden for nye områder, og at ønsket om at udnytte de muligheder, der ligger i e-learning, vokser.

DA: Uddannelserne er ikke gearet

»Tilgangen til at uddanne medarbejdere udvikler sig på en måde, som arbejdsmarkedsuddannelserne ikke er gearet til at følge. Det er vores indtryk, at der sker rigtigt meget med den måde, man tilrettelægger efter­uddannelse på, og med brugen af nye læreformer. Efteruddannelsen og opkvalificering rykker længere ind i arbejdsprocesserne ude på virksomhederne, og derfor lægger mange, især større virksomheder, efteruddannelse ude på virksomhederne, både i form af kurser, sidemandsoplæring og e-learning,« siger chefkonsulent Rasmus Enemark fra DA.

Han mener ikke som sådan, at der er noget galt i, at virksomhederne vælger AMU fra til fordel for andre former for efteruddannelse, men finder det dog problematisk, at AMU ikke er mere attraktivt for virksomhederne. Og når de store virksomheder forsvinder ud af AMU-systemet, får det uheldige konsekvenser for de små og mellemstore virksomheder, som ikke selv har ressourcer til at stå for opkvalificeringen eller hyre en privat udbyder, understreger Rasmus Enemark.

møde

Trods behovet for at ændre AMU-systemet advarer både LO og DA om hovedkuls at kaste sig ud i en større reform af området. De ønsker i stedet justeringer her og nu og så en grundig analyse af, hvad der egentlig sker med efteruddannelse i virksomhederne.

»Vi kan gøre en hel del ting inden for det nuværende system, som kan gøre arbejdsmarkedsuddannelserne mere fleksible og sikre, at udbuddet matcher virksomhedernes og de ansattes ønsker. Men vi har også brug for at få igangsat et analysearbejde, så vi får en bedre forståelse for, hvad der sker på efteruddannelsesområdet i øjeblikket, for der sker rigtigt meget,« siger Lizette Risgaard.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen