Berlingske Business

Færre kunder og øget konkurrence rammer Matas

d
Foto:

Et godt julesalg og en e-handelsvækst på 40 procent kan ikke kompensere for færre kunder i Matas.

København. Øget konkurrence og færre kunder rammer Matas, hvis salg ellers har været som ventet i de første tre kvartaler af regnskabsåret 2017/18.

Det udtaler Matas' administrerende direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg, i forbindelse med materialistkædens regnskab for tredje kvartal, som er fremlagt tirsdag morgen.

- Julehandlen gik pænt, og matas.dk voksede 40 procent alene i det seneste kvartal.

- Men denne udvikling kan ikke kompensere tendensen med en lavere kundestrøm og øget konkurrence i hverdagene, siger direktøren.

Overskuddet svandt i regnskabsårets første ni måneder ind til 248,6 millioner kroner fra 286,1 millioner perioden før.

Det har fået Matas til at se sortere på det indeværende regnskabsår.

06BUSSLO-100215.jpg

Forventningen til salget i butikkerne, som var drevet af Matas i begge perioder, præciseres til en tilbagegang på 1-2 procent mod en tidligere forventning om et fald på 0-2 procent.

Driftsindtjeningen ventes nu at lande på 445-460 millioner kroner.

Inden offentliggørelsen af regnskabet var forventningen et resultat på 440-470 millioner kroner.

I regnskabsårets tre første kvartaler var Matas' salg 2,7 milliarder kroner, hvilket svarer til et fald på 0,8 procent fra samme periode sidste regnskabsår

06BUSMetrobyggeri-fotogra#3.jpg

Direktør Gregers Wedell-Wedellsborg forklarer, at Matas står i en forandret markedssituation, hvor kæden er ved at forny sig skridt for skridt.

Dette indebærer en bredspektret digital vækstplan.

- Et hovedmål er at gøre det hurtigere og nemmere at handle på matas.dk.

- Vi investerer samtidig i et omfattende uddannelsesprogram, så vi kan tage Matas' særkende, det gode råd, til næste niveau, forklarer direktøren i regnskabet.

/ritzau/

Novo-forskere

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen