Berlingske Business

Færre fløj med SAS i marts - men de fløj længere

....
Knap 2,4 millioner fløj med SAS' rutefly i marts. Det er 2,6 procent færre end i marts 2017. Foto:

Knap 2,4 millioner fløj med SAS' rutefly i marts. Det er 2,6 procent færre end i marts 2017.

Færre fløj med SAS i marts, men passagerne fløj længere.

Det viser luftfartsselskabets tal for flytrafikken i marts, der mandag formiddag er offentliggjort.

Det skyldes ifølge aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, at påsken i år har ligget i marts mod april sidste år.

»Det betyder nogle ret store ændringer for SAS.«

»SAS skal sikre sig, at de mange påskerejsende er med til at fylde flyene bedre op, end de ellers ville have været, samtidig med at priserne ikke falder for meget.«

»Den balancegang synes jeg, at SAS er gået rigtig fint i marts. Det vises, at SAS stadig har en forretning, som er på sporet,« siger han.

...

Passagertrafikken på SAS' rutefly målt på antal fløjne passagerkilometer, det såkaldte RPK, steg med 4,5 procent i forhold til samme måned året før.

Samlet fløj knap 2,4 millioner med luftfartsselskabets rutefly i marts, hvilket er et fald på 2,6 procent i forhold til samme måned året før.

Omsætningen per fløjet passagerkilometer den såkaldte valutajusterede yield  faldt med tre procent i marts.

Det er dog ikke bekymrende, mener Jacob Pedersen.

»Det havde været mere bekymrende, hvis det var en almindelig måned. Vi ved, at det, at der er færre forretningsrejsende i påskemåneden, er med til at trække yielden ned.«

»SAS skal så sikre sig, at de er endnu bedre til at fylde flyene op, og det er også det, som tallene viser,« forklarer han.

SAS' sædekapacitet faldt med 0,3 procent i måneden. Belægningen steg med 3,4 procentpoint til 73,1 procent.

NAS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen