Berlingske Business

Færre danske virksomheder giver overskud

188334569.jpg

Under halvdelen af de danske virksomheder oplever i øjeblikket fremgang i indtjeningen.

Andelen af danske virksomheder, der kører med overskud, falder.

Det skriver Jyllands Postens erhvervsmedie, Finans.

Selv om opsvinget har fået godt fat i dansk erhvervsliv, oplever under halvdelen af virksomhederne resultatfremgang.

Det viser en analyse fra Spar Nord på baggrund af de 150.000 virksomheder, der har rapporteret regnskab for 2016/17.

Efter en årrække med stigende kurver er andelen af virksomheder med overskud for første gang siden 2013 dykket under grænsen på 70 procent.

Faldet rammer både små, mellemstore og store virksomheder.

- Det tyder i virkeligheden bare på, at der er tale om stigende omkostninger som følge af produktionsbegrænsninger af forskellig art, siger Spar Nords cheføkonom, Jens Nyholm, til Finans.

Han nævner blandt andet vanskeligheder med at skaffe arbejdskraft, der fører til stigende lønomkostninger.

Nye tal fra Nationalbanken bekræfter tesen om, at lønomkostningerne fylder mere, pointerer Steen Bocian, cheføkonom i Dansk Erhverv, over for Finans.

- Det er afgørende, at virksomhederne ikke bliver opsvingsblinde, siger han.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen