Berlingske Business

Færgetrafikken vokser - undtagen i Øresund

FÆRGE - 20170526161927369_org.
Indenrigsfærger - såsom Ærøfærgen, der ses her - havde i 2016 flere passagerer med end året før. Free/Sine Schack Vestergaard, Ritzau

Selv om færre rejser med færge til Norge og Sverige, er der flere passagerer på danske færger.

København. De færger, som stævnede ud fra danske havne i 2016, havde flere passagerer om bord end året før. Med en klar undtagelse: Færgerne til Sverige og Norge, hvor færgerne var pålagt id-kontrol.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

- Det her viser med alt tydelighed, at id-kontrollen har en negativ effekt for den vigtige samhandel med vores skandinaviske naboer, siger Jakob Ullegård, der er direktør i Danske Rederier.

Samlet set steg antallet af passagerer på de danske færger med omkring 200.000.

Den stigning har været større på færgeruter intern mellem danske havne og på færgeruter til andre destinationer i udlandet end Sverige og Norge.

For trafikken med vores to nærmeste nordiske naboer, faldt i samme år med over 100.000 passagerer. Det trækker dermed det samlede resultat ned.

Det hælder malurt i bægeret for Danske Rederier, hvor Jakob Ullegård glæder sig over den ellers voksende trafik.

- Her er det klart, at billettilskuddet til ø-færgerne kan tilskrives en del af udviklingen, men set over en kam, så flytter de danske færger altså både flere biler og flere passagerer end tidligere, siger han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen