Berlingske Business

Fængselsindsatte sælger 2.000 liter flødeis på tre måneder

261107618.jpg
På tre måneder har Tuff Food, som fængselsfirmaet hedder, solgt over 2000 liter is og 6000 glas marmelade.

Ismejeri i Nyborg Fængsel er nyt skud på stammen i vidtforgrenet produktionsvirksomhed i landets fængsler.

De indsatte i landets fængsler ligger ikke på den lade side. De fremstiller møbler, syr tøj og driver økologisk landbrug.

Det seneste skud på stammen er et ismejeri, som drives af indsatte i fængslet i Nyborg.

Her laves 12 forskellige slags is, fire forskellige marmelader og ni forskellige fyldte chokolader.

Tilsyneladende med stor succes.

På tre måneder har Tuff Food, som fængselsfirmaet hedder, solgt over 2.000 liter is og 6.000 glas marmelade.

Det oplyser Fængselsforbundet i en pressemeddelelse.

Og ambitionerne rækker endnu videre. Marmeladen er til prøvesmagning og godkendelse hos supermarkedskæden Coop.

»Vi er en anderledes arbejdsplads, og vi lægger ikke skjul på, hvor vores produkter kommer fra, eller hvordan de er lavet.«

»Vi synes, vi har en god historie, og det synes butikkerne og kunderne også,« siger Tom Kirkeby Rasmussen, der er værkmester og en af idémændene bag projektet.

Is- og marmeladeproduktion er bare én af flere former for produktion, der bedrives i fængslerne.

Idéen er at skabe nogle arbejdspladser, der ligner det, som de indsatte skal sluses ud til i samfundet.

De indsatte får typisk en symbolsk løn for indsatsen, mens produkterne sælges på markedslignende vilkår.

Det skal sikre, at konkurrencen med private ikke forvrides.

Timelønnen i ismejeriet i Nyborg Fængsel ligger eksempelvis på cirka ti kroner. En bøtte is på 1,2 liter sælges for mellem 55 og 60 kroner.

»Vi lægger ekstra procent oven i prisen, så vi kommer op og matcher normalprisen på markedet,« siger Tom Kirkeby Rasmussen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen