Berlingske Business

Fængselsfrygt lokker whistleblowere frem

fængslet -
Foto:

En skærpelse af reglerne betyder, at personer, der medvirker i karteller, risikerer fængselsstraf.

Frygten for at ende i fængsel får flere personer til at sladre om brud på konkurrenceloven som eksempelvis karteldannelse.

Det skriver Jyllands-Posten.

1. marts i år blev straffen skærpet, og det har givet pote, når man ser på antallet af anmeldelser, lyder det fra Konkurrencestyrelsens direktør, Agnete Gersing.

»Vi har klart fået flere henvendelser,« siger hun.

Det er især whistleblowere, det vil sige folk, der selv er en del af den organisation, som bryder reglerne, der videregiver brugbare oplysninger om eksempelvis karteldannelse.

»De nye skrappere regler ansporer i højere grad de interne folk til at melde sig med ansøgninger om straflempelse eller straffrihed,« siger Agnete Gersing til Jyllands-Posten.

Skærpelsen af reglerne betyder, at personer, der medvirker i karteller, risikerer fængselsstraf.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen