Berlingske Business

Facebooks brug af data erklæres ulovlig i Tyskland

FILES-FRANCE-US-IT-LIFESTYLE-EARNINGS-FACEBOOK
Ifølge domstolen samler og bruger Facebook persondata uden at give nok information til det sociale medies brugere, så de kan give et meningsfuldt samtykke. Foto:

En domstol i Berlin har slået ned på Facebooks indstillinger, der strider imod loven.

Berlins regionale domstol (VZBV) har med en dom slået fast, at det sociale medie Facebooks standard privatindstillinger og brug af persondata er imod den tyske forbrugerlov.

Facebook udtaler, at de vil arbejde på at ændre indstillingerne.

Det skriver The Guardian ifølge Ritzau Finans.

pix-Mobilmast

Ifølge domstolen samler og bruger Facebook persondata uden at give nok information til det sociale medies brugere, så de kan give et meningsfuldt samtykke.

»Facebook gemmer standardopsætninger, der ikke er privatvenlige i sit center for forbrugers privatliv og stiller ikke nok information vedrørende disse indstillinger, når en bruger opretter sig på det sociale medie, til rådighed.«

»Disse praksisser møder ikke kravet til et informeret samtykke,« siger Heiko Duenkel, der er sagfører for den tyske sammenslutning af forbrugerorganisationer, VZBV, til The Guardian.

VZBV har blandt andet fundet, at Facebook i sin app for smartphones har præaktiveret en lokalitetstjeneste, samt at i brugeres privatindstillinger er boksene, der tillader søgemaskiner at linke til brugeres Facebook-profiler, hakket af ved oprettelse af profilen.

Tiltag, som ikke stemmer overens med databeskyttelsesloven og brugernes privatliv.

pix-Microsoft i Irland

I en udtalelse har Facebook sagt, at det vil appellere dommen men tilføjer samtidig, at det sociale netværk arbejder hårdt for at leve op til alle retningslinjer.

Facebook har efterfølgende meldt ud, at det sociale netværk vil grundigt gennemgå sine privatindstillinger, så de vil stemme overens med den nye europæiske databeskyttelseslov.

1

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen