Berlingske Business

Facebook-opdatering kostede ham jobbet

SMS
48 timer efter, at Mickey Oliver havde sendt den skæbnesvangre SMS, var han fyret. Han har endnu ikke fundet et andet arbejde. Foto:

Mickey Oliver blev for et år siden fyret fra sit job som fitnessinstruktør i Fitness World, fordi han på Facebook jokede med lyden i centeret.

En joke på Facebook endte sidste år med at koste Mickey Oliver hans job som instruktør i en Fitness World i Aarhus. Han skrev en op­datering på det sociale medie, der lød noget a la: »Lyd­niveauet i salen er så lavt, at man lige så godt kunne lave centeret om til et yoga- eller pilates­center«

Opdateringen var ment som en sarkastisk kommentar, som blev skrevet med et glimt i øjet, men det glimt havde ejerne af centeret svært ved at få øje på, og to dage efter, at opdateringen blev skrevet, blev Mickey Oliver kaldt ind på kontoret, hvor han fik en fyreseddel.

»Jeg skrev kommentaren på Facebook samme dag, som jeg sammen med centerlederen og souschefen havde grinet ad det lave lydniveau, som skyldtes naboklager,« siger 34-årige Mickey Oliver, som var overbevist om, at centerlederen og souschefen ikke ville tage på vej over op­dateringen.

»Jeg havde den idé, at de ville have bedt mig om at tie stille, hvis de ikke ville have, at jeg skulle tale mere om sagen efter vores snak tidligere på dagen.«

Fyret efter 48 timer

Der gik dog ikke mere end 48 timer, inden Mickey Oliver fik sin fyreseddel med den begrundelse, at han havde været illoyal over for fitnesscenteret.

»Jeg burde nok fortryde og angre op­dateringen, men det gør jeg ikke. Jeg er stadig en smule overrasket og uforstående over for, hvordan arbejdsgiverne kan have så meget magt og kan bruge det, man skriver på Facebook, til at afskedige folk.«

Mickey Oliver opfordrer derfor alle arbejdspladser til at få en politik for brugen af Facebook, så medarbejderne ikke pludselig står med en fyreseddel uden noget forvarsel.

Selv gik han til HK kort tid efter sin af­skedigelse, fordi han sad med en følelse af »afmagt og uretfærdighed«, og den følelse kunne man sagtens forstå hos HK, som åbnede en sag imod Fitness World.

Det hele endte med, at Mickey Oliver i midten af marts to måneder efter fyringen fik en erstatning for uberettiget fyring.

Selv om Mickey Oliver blev fyret fra sit job på grund af en sarkastisk opdatering på Facebook, har han ikke ændret sine vaner på det sociale medie, fortæller han.

»Jeg tænker dog en lille smule mere over, hvad jeg skriver, og hvordan jeg gør det, men jeg er bevidst om, hvor bredt man kan komme ud med sine opdateringer, og jeg bruger derfor mediet til at opdatere mine 1.500 facebook-venner omkring situationen med mit eget fitnesscenter, som jeg er ved at åbne,« siger Mickey Oliver.

Det er ikke lykkedes Mickey Oliver at finde et nyt job, siden han blev fritstillet fra Fitness World, men han er overbevist om, at fyringen ikke har haft nogen negativ indflydelse på jobsøgningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen