Berlingske Business

Facebook har indledt kampen mod falske nyheder

Facebook - 2017030620511744_or

Facebook har i løbet af weekenden rullet et værktøj ud, hvor brugerne kan markere nyheder som falske.

København. Facebook har indledt kampen mod falske nyheder - i hvert fald i USA.

Flere amerikanske medier fortæller, hvordan nogle af det sociale medies amerikanske brugere nu har muligheden for at markere delte artikler som falske.

Når de gør det, bliver historien sendt videre til uvildige organisationer, der har tilbudt at faktatjekke nyhedshistorier. Det drejer sig blandt andet om Snopes og Politifact.

Hvis mindst to af dem mener, at historien er ulden, bliver den klassificeret som "omstridt".

Når andre brugere så ser historien, angives det, hvem der har sået tvivl om dens rigtighed.

Ifølge webmediet Gizmodo kan der dog gå flere dage, før faktatjekkerne har gennemgået en given artikel.

Derfor kan de falske nyheder altså nå at blive spredt vidt omkring, før de bliver mærket med en advarsel.

Og der er ikke noget, der forhindrer brugere i at fortsætte med at sprede historier, der er klassificeret som falske. De bliver dog advaret, når de forsøger at dele den med andre.

Allerede i november lovede Facebooks grundlægger, Mark Zuckerberg, at gøre en indsats for at forhindre spredningen af "fake news".

Det skete efter en præsidentvalgkamp, hvor sociale medier fik en betydende rolle.

Her blev de falske nyheder tilsyneladende brugt til at sprede usandheder om politiske modstandere.

Facebook har afvist at kommentere historien over for USA Today.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen