Berlingske Business

Få virksomheder samarbejder med jobcentre om ny arbejdskraft

RB PLUS Kritik
ARKIVFOTO 2014 af Jobcenter Foto:

En undersøgelse viser, at få virksomheder samarbejder med landets jobcentre om at rekruttere ny arbejdskraft. Hvis samarbejdet ikke bliver bedre, kan det hæmme virksomhedernes vækst, lyder advarslen.

De færreste danske virksomheder har i det seneste år samarbejdet med et jobcenter for at få nye medarbejdere.

Det skriver Jyllands-Posten.

I en undersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er 14.000 virksomheder blevet spurgt om samarbejde og tilfredshed med landets 94 jobcentre. Undersøgelsen afslørede, at kun 12 procent af virksomhederne har samarbejdet med et jobcenter.

10BUSNeergaard-2.jpg

Bliver samarbejdet ikke bedre, advarer både Dansk Erhverv og Dansk Arbejdsgiverforening om, at der hurtigt kan opstå flaskehalse på arbejdsmarkedet, og det kan hæmme virksomheders vækst, skriver avisen.

»Formidling af arbejdskraft er en af jobcentrenes vigtigste opgaver, især når virksomhederne har begyndende problemer med at rekruttere arbejdskraft,« siger Peter Halkjær, arbejdsmarkedspolitisk chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jyllands-Posten.

Landsformand for Foreningen af Socialchefer i Danmark, Helle Linnet, siger til avisen, at jobcentrene er meget opmærksomme på, at det er vigtigt at samarbejde med virksomhederne.

RB PLUS Kritik: Børnene taber på kontanthjælpsloft Socialråd

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen