Berlingske Business

Eurozonens økonomi genvinder styrke trods udfordringer

GERMANY-GREECE-EUROPE-ECB
ARKIVFOTO. Foto:

Den økonomiske genopretning i eurozonen og EU har i år været robust på trods af faldende oliepriser, lempelig pengepolitik og en relativ svag værdi af euro, og opsvinget er udbredt på tværs af medlemsstaterne omend i et langsomt tempo.

Det skriver EU-Kommissionen i sin økonomiske efterårsprognose.

21BUSEU-VESTAGERGOOGLE-GAZP.jpg

I forhold til den forrige prognose er der da også lagt lidt til forudsigelserne. EU-Kommissionen forventer nu en vækst i bruttonationalproduktet i eurozonen i år på 1,6 pct. mod tidligere 1,5 pct. For hele EU ventes væksten at lande på 1,9 pct. i år mod tidligere 1,8 pct.

Til næste år forventes væksten i eurozonen at være på 1,8 pct. mod tidligere 1,6 pct., mens der for EU skæres en smule af vækstforventningerne til 2,0 pct. i 2016 mod en tidligere forventning 2,1 pct.

EU's økonomiske kommissær, Pierre Moscovici, siger i en kommentar til prognosen, at den europæiske økonomi fortsat er på rette kurs.

- Ser vi ind i til 2016, stiger væksten, mens både arbejdsløsheden og de offentlige underskud falder. Alligevel er forbedringerne stadig ujævnt fordelt - især i euroområdet.

- Der er stadig store udfordringer med utilstrækkelige investeringer, økonomiske strukturer, der holder jobskabelsen og væksten i ave, samt vedvarende høje niveauer af både den private og den offentlige gæld. Det vil kræve dristige og beslutsomme politiske reaktioner i 2016 - især i lyset af usikkerhederne globalt, siger han i en pressemeddelelse.

telecommunication devices in the data center

EU-Kommissionen forventer om to år en vækst i bruttonationalproduktet på 1,9 pct. i eurozonen, mens væksten i EU forventes at stige med 2,1 pct. i 2017.

I Danmark ventes en vækst i bruttonationalproduktet på 1,6 pct. i år, 2,0 pct. til næste år og 1,8 pct. i 2017, fremgår det af efterårsprognosen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen