Berlingske Business

EU vil give større bøder for at snyde forbrugerne

CORRECTION-BELGIUM-EU-ECONOMY-
De europæiske forbrugere skal have bedre og mere ens muligheder for at gå sammen i gruppesøgsmål for at få erstatning, når de er blevet snydt, mener EU's forbrugerkommissær, Vera Jourova. Scanpix/Emmanuel Dunand

Det må ikke være billigt at snyde, siger EU-kommissær, der vil styrke forbrugerne over for store selskaber.

Bøderne for at krænke forbrugernes rettigheder i EU skal sættes op, så de virker mere afskrækkende.

Virksomheder skal således kunne idømmes bøder på op til fire procent af deres årlige omsætning i hvert EU-land, hvor de har brudt loven.

Det er et af forslagene i et udspil til en »ny aftale for forbrugerne«, som EU-Kommissionen foreslår onsdag.

GERMANY USA VOLKSWAGEN ARREST

Samtidig skal de europæiske forbrugere have bedre og mere ens muligheder for at gå sammen i gruppesøgsmål for at få erstatning, når de er blevet snydt.

EU's forbrugerkommissær, Vera Jourova, siger, at forbrugerne skal styrkes over for de store selskaber.

»Større virksomheder er ikke bange for at snyde på grund af de nuværende sanktioner,« siger Jourova.

GERMANY VOLKSWAGEN

»Det må ikke være billigt at snyde i EU-landene,« siger hun.

Udspillet kommer i kølvandet på den store dieselskandale. Her har snydesoftware fået millioner af dieselbiler til at fremstå mere miljøvenlige, end de er.

Volkswagen har efterfølgende måttet punge ud med milliarder af dollar i USA, mens straffen i Europa skal opgøres i få millioner euro.

»Det er intet i sammenligning med, hvad Volkswagen har betalt i USA,« siger Jourova.

Onsdag

Men den nye europæiske mulighed for kollektive søgsmål vil dog være markant anderledes end den amerikanske, lyder det fra EU-kommissæren.

Hensigten er således ikke at åbne en ladeport for advokatfirmaer, der vil rejse alle mulige sager.

Muligheden for at rejse kollektive søgsmål på forbrugernes vegne skal forbeholdes for eksempel forbrugerorganisationer.

Vera Jourova siger, at det skal give mere retfærdighed for forbrugerne. Ikke mere forretning for advokaterne.

EU-udspillet rummer også godbidder til virksomhederne.

Sommerhuse

Forbrugerne skal således ikke længere have mulighed for at returnere en vare, hvis den har været brugt mere end nødvendigt for at prøve den.

Til gengæld skal forbrugerne i EU beskyttes bedre og mere ens mod aggressiv og vildledende markedsføring.

Alle forbrugere skal således have ret til at kræve erstatning eller ophæve kontrakten, hvis de er blevet vildledt, fremgår det af EU-udspillet.

11BUSPix2-Thomas-Hofman-Ban.jpg

Her er der i dag vidt forskellige regler rundt omkring i medlemslandene.

Der skal også være mere gennemsigtighed, når man handler på nettet, mener EU-Kommissionen.

Hvis en virksomhed har betalt for at ligge højt i en søgning, skal det fremgå klart af søgeresultatet, hedder det i udspillet.

Jim

Det skal også være klart, hvem der sælger en vare, så man ved, om man er beskyttet af forbrugerrettighederne eller ej.

EU-udspillet skal nu diskuteres med medlemslandene og Europa-Parlamentet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen