Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

EU vil bane vejen for digitale pionerer som Uber og Airbnb

Uber
Den danske strid om Uber ventes afgjort i retten i København om et par uger. I fagbevægelsen betragter man Uber-sagen som billedet på en helt afgørende og principiel kamp for, hvordan samfundet skal indrettes. Foto: Linda Kastrup

Digitale entreprenører som Uber og Airbnb har sat så meget skub i deleøkonomien, at det kan revolutionere traditionelle erhverv for altid. Og der skal åbnes mere for de nye tjenester, samtidig med at der stilles krav til dem. Det mener EU-kommissær Margrethe Vestager.

Det er med en revolutions voldsomhed, at digitale entreprenører som kørselstjenesten Uber og udlejningsservicen Airbnb i disse måneder tørner sammen med fagforeninger og national lovgivning. Smadrede biler, spærrede veje, trusler om gigantbøder og retssager er midlerne i en af de mest omfattende arbejdskampe i nyere tid.

Og resultatet af den kamp afgør, hvordan fremtidens arbejdsmarked og forretninger i såvel Danmark som i resten af Europa og verden indrettes.

Derfor hviler øjnene på, hvad politikerne vil gøre ved den hastige udvikling. Indtil videre har det været småt med kontante udmeldinger om de nye forretningsmodeller, men EU-Kommissionen markerer nu klart, at der er brug for at åbne arbejdsmarkedet for disse pionerer, som leverer nye produkter til gavn for konkurrencen og forbrugerne.

»Jeg tror, at det er meget vigtigt. Der bliver skabt arbejdspladser og nye muligheder. Der er et virkelig stort potentiale. Vi er optaget af at sikre fair konkurrence, og det indebærer også, at der bliver betalt skat, at man respekterer forbrugernes rettigheder, og at de sociale forhold er på plads. Men vi bør åbne mere for nye måder at levere for eksempel transport på, som kan supplere offentlig transport og klassisk taxikørsel,« siger Danmarks EU-kommissær Margrethe Vestager, der har ansvaret for konkurrenceområdet.

Uber

Rygstød til digitale pionerer

Torsdag lancerer EU-Kommissionen et sæt retningslinjer, der skal give et rygstød til disse digitale pionerer. Det anbefales blandt andet, at EU-landene bør se på, hvordan national lovgivning kan tilpasses, så det bliver lovligt for digitale tjenester som Uber og Airbnb at operere, samtidig med at man sikrer en række krav, som alle skal leve op til – digitale pionerer såvel som traditionelle udbydere af eksempelvis taxikørsel.

De digitale tjenester vil altså også skulle indordne sig, og det er den balance, som EU-Kommissionen ønsker, at landene indarbejder i national lovgivning. Der er i første omgang tale om en række anbefalinger baseret på de bedste erfaringer i EU-landene.

elbæk

»Der er nogle medlemslande, som udvikler det i samspil med de her tjenester. I Amsterdam har man lavet en aftale med Airbnb om, at turistskat bliver betalt via deres system. Andre steder finder man ud af, hvordan apps kan indrettes, så der bliver betalt skat af indkomst. Den type løsninger kan afmystificere meget, så vi kan undgå de hårde konfrontationer, der har været,« siger Vestager.

Dansk afklaring trækker ud

Herhjemme splitter Uber og Airbnb i den grad vandene. Især diskussionen om Uber har fået fagbevægelsen op på barrikaderne. Indtil videre har den i kampen mod Uber sat sin lid til, at Folketingets røde partier vil kaste en sømmåtte ud foran det amerikanske milliardselskab i form af politisk regulering af kørselstjenesten. Men den forhåbning er blevet punkteret.

Tirsdag blev et forslag om en task force, hvor politi sammen med Skat skal kontrollere Uber, afvist i Folketinget, fordi Socialdemokraterne undlod at stemme for. Den beslutning fik den tidligere formandskandidat i 3F, Jan Villadsen, som nu er transportformand i forbundet, til at forlade Socialdemokraterne. Ifølge ham har Socialdemokraterne svigtet ved ikke at tage stilling til Uber. Og dermed risikerer partiet indirekte at være med til at underminere arbejdsmarkedet, lyder det.

»Hvis man synes, det er smart, at folk bliver daglejere, skal have flere job for at få økonomien til at hænge sammen og stå uden pension, skal man bare omfavne selskaber som Uber. Men det kan ramme alle faggrupper. Derfor er Uber-debatten billedet på en helt afgørende og principiel kamp for, hvordan samfundet indrettes,« siger han og efterlyser politisk stillingtagen til, hvad der skal ske med en tjeneste som Uber.

b

Allerede tilbage i december bebudede transportminister Hans Christian Schmidt (V) en ny taxilov, men ud over en snak mellem ordførerne er den proces ramt af et motorstop. Der er som sådan enighed om at kigge på loven, men mens Dansk Folkeparti vil straffe Uber-chauffører endnu hårdere, ønsker Liberal Alliance en gennemgribende liberalisering af loven.

Selv stiller Uber ifølge den nye direktør for virksomheden i Danmark, Carl Edvard Endresen, sig klar til at blive reguleret politisk.

»Vi ønsker at blive reguleret og styret i Danmark, men vi vil også selv være en del af løsningen, og dermed selv være med til at bestemme,« sagde han til Berlingske Business tirsdag.

Det sker dog ikke foreløbig. Der er endnu ikke smidt nye forhandlingsdatoer i kalenderen, oplyser Transportministeriet til Berlingske. Der ventes således ikke at ske noget politisk før efter sommerferien.

Retsopgør

Det betyder langtfra, at slagsmålet om Uber er sat i bero. Allerede om to uger skal retten i København tage stilling til, om seks tiltalte Uber-chauffører har brudt taxiloven ved at køre med betalende passagerer via Ubers app.

Ifølge forsvarsadvokat for fire af de seks tiltalte, Eddie Omar Rosenberg Khawaja, er det endnu uvist, om EU-Kommissionens retningslinjer kan få betydning for sagens udfald.

Sikkert er det imidlertid, at dommen vil blive fulgt tæt både af Uber og taxibranchen. En dom i en sammenlignelig sag fik nemlig indirekte Uber til at droppe selskabets UberPop-tjeneste i Sverige, der dermed blev en tabt slagmark for selskabet.

Netop chaufførernes rolle i forhold til Uber er et af omdrejningspunkterne, som EU ser på. Det ventes blandt andet, at EU-Kommissionen vil anbefale klare regler for, hvornår man betragtes som ansat. Et afgørende parameter er her, hvor stor en del af ens indkomst, der genereres gennem apps som for eksempel Uber.

Kompromis i Tyskland

Uber har hele tiden fastholdt, at selskabet kun er et teknologiselskab, der formidler kontakt mellem private chauffører og forbrugere, mens fagforeninger og myndigheder i Danmark, Frankrig, Spanien og Tyskland netop er efter Uber, fordi de anser selskabet for at være et transportselskab, der ikke lever op til national taxilovgivning.

En spansk domstol har allerede bedt EU-domstolen vurdere dette spørgsmål, men det bliver sandsynligvis først i efteråret 2016, at den vurdering kommer.

Samtidig har Uber klaget til EU-Kommissionen over, at selskabet bliver diskrimineret og holdt ude af markederne i Frankrig, Tyskland og Spanien.

I mellemtiden har Uber indgået en slags kompromis i Tyskland, hvor tjenesten UberX er lanceret. I modsætning til den i Tyskland ulovlige UberPop-tjeneste har UberX-chaufførerne en officiel licens og er fuldt forsikrede. Og netop UberX kan være fremtidens model.

»EU-Kommissionen vil aldrig sætte navn på et specifikt produkt, men UberX ligner et skridt i den rigtige retning og er baseret på sund fornuft,« fortæller en centralt placeret kilde i EU-Kommissionen.

I den tyske hovedstad Berlin forsøger myndighederne samtidig at begrænse udlejningen af lejligheder gennem Airbnb. Der trues nu med gigantbøder, hvis hele lejligheder udlejes jævnligt gennem Airbnb. Men også her er det vigtigt at sondre mellem professionel udlejning og deleøkonomi mellem private, mener Margrethe Vestager.

»Hvis man har to-tre lejligheder, som man lejer ud, er det en lille hotelvirksomhed, man har, også hvis man driver det inden for Airbnb eller lignende tjenester. Så er man professionel, og så er der også nogle selvfølgelige krav, der følger med. Det er noget andet, end hvis nogen låner ens lejlighed i 14 dage, mens man selv er bortrejst. Det må der kunne være plads til,« siger den danske EU-kommissær.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen