Berlingske Business

EU tager ikke klimakampen seriøst

Både Greenpeace og WWF Verdensnaturfonden er ude med riven efter at EU-kommissionen præsenterede deres forslag til et forhandlingsudspil til FN’s klimakonference i København i dag.

Der er simpelthen ikke sat nok penge af til at bakke strategien op, og de 27 EU-lande stiller sig udenfor, mener Verdensnaturfonden WWF

- EU ydmyger sig selv med det her forslag. EU nægter fortsat at påtage sig ansvar og forpligtelser på klimaområdet. Der er absolut intet i forslaget, som resten af verdens ledere kan bruge til at komme nærmere en aftale i København, snarere tværtimod, siger John Nordbo, leder af WWF Verdensnaturfondens klimaprogram.

Verdensnaturfonden WWF tror, at det vil blive USA der vil gå i spidsen i klimakampen.

- Den vej er EU lige nu langt fra, fordi de har trængt sig selv op i en krog ved at nægte at betale og tage ansvar. EU spiller simpelthen hasard med klimaet og en aftale i København, siger John Nordbo.

Han bakkes op af Joris den Blanken EU-klima- og energichef fra miljøorganisationen Greenpeace.

- Kommissionen er kommet med en hæderlig grundplan, men har vist, at den ikke er i stand til at ramme målet og støtte med et troværdigt beløb for at forhindre en global klimakatastrofe, siger Joris den Blanken til Ritzau.

Greenpeace mener, at de rige lande bør støtte klimakampen i fattige lande og forskning i ren energi med 820 milliarder kroner om året fra 2020. Heraf bør EU give 186 milliarder, foruden det EU giver i forvejen, skriver Ritzau.

EU's stats- og regeringschefer tager EU-kommissionens forslag op på et topmøde i marts.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen