Berlingske Business

EU og Storbritannien enige om brexit-aftale

BRITAIN-EU/MAY-BRUSSELS
EU og Storbritannien er ifølge flere medier blevet enige om en aftale. Foto: Eric Vidal. Foto:

EU og Storbritannien er ifølge flere medier blevet enige om en aftale om briternes udtræden af unionen - populært kaldet brexit.

Derefter venter forhandlinger om en eventuel handelsaftale mellem parterne.

EU's ledere skal i næste uge formelt beslutte, om aftalen er udtryk for "tilstrækkeligt fremskridt" til at indlede næste skridt i forhandlingerne - en aftale om samhandlen efter skilsmissen.

Forhandlingerne om briternes udtræden har kørt længe, efter at det britiske folk i juni sidste år stemte for at forlade samarbejdet efter mere end 40 års medlemskab.

Først i slutningen af marts i år aktiverede Storbritanniens premierminister, Theresa May, officielt artikel 50 i Lissabon-traktaten og satte gang i udtrædelsesprocessen.

Det gav briterne en periode på to år til at nå en endelig aftale om skilsmissen med EU.

Ifølge Financial Times skal Storbritannien betale mellem 40 og 60 mia. euro for udtrædelsen.

BELGIUM EU COMMISSION BREXIT

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen