Berlingske Business
17:42

EU-ministre vil rette blakket ry i bilbranchen med kontrol

GERMANY-EARNINGS-AUTOMOBILE -
Tyske Volkswagen er en af de bilproducenter, der er blevet afsløret i at snyde med udledningen af kvælstofilter. Fremover vil EU sætte hårdere ind med kontroller af bilproducenterne. Scanpix/Ronny Hartmann

Der skal sættes ind med skærpede kontroller og opdaterede regler mod bilproducenterne, vedtager ministre i EU.

Afsløringer om fup-software i biler får nu konsekvenser for bilproducenterne i EU.

Mandag har erhvervsministre fra EU vedtaget et udkast til et direktiv, der skærper kontroller med bilproducenter og giver mulighed for at udstikke bøder på op til 30.000 euro per bil.

»Pålidelige kontroller og test af biler skal etableres så uregelmæssige emissioner, som vi har set før i tiden, ikke kan ske i fremtiden,« siger Chris Cardona, minister for økonomi, investeringer og mindre virksomheder i det maltesiske EU-formandskab.

Billede

Det er tidligere skandaler som den fra 2015, hvor tyske Volkswagen blev afsløret i at installere snydesoftware for at skjule kvælstofudledningen i test.

Det er hovedårsagen til, at man ønsker at skærpe kontrollen med producenterne.

Under debatten af direktivet lød det også fra flere ministre, at tilliden til bilproducenterne skal genoprettes.

FILES-US-VW-ENVIRONMENT-POLLUT

Ud over muligheden for bøder, enedes landene om at forbedre kvaliteten af test samt muligheden for stikprøvekontroller af biler.

Konkret kræves det, at hvert medlemsland hvert år laver et minimum af kontroller - en test per hver 50.000 nyproducerede bil, der er registreret i landet året før.

Kontrollerne skal inkludere tjek af bilernes udledning af kvælstofilter under rigtige køreforhold.

VOLKSWAGEN-AGM/

Med ministrenes vedtagelse mangler nu kun EU-Parlamentets vedtagelse.

EU-Kommissionen har tidligere tjekket lovgivningen på området i 2013, og her blev der fundet flere mangler.

To år efter kommissionens tjek kom det frem, at blandt andre bilproducenterne Volkswagen, Skoda, Audi og Seat havde snydt i test af deres biler, så udledningen af kvælstofilter fremstod mindre, end den var i virkeligheden.

91.000 danske biler blev ramt af skandalen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen