Berlingske Business

EU-kommissær: Forbrugerne er sikret med ny handelsaftale

Udenrigsminister Kristian Jensen (V) mødes med EU's handelskommissær Cecilia Malström i forbindelse med en stor konference om handelsaftalen mellem EU og USA (TTIP) fredag den 11. september 2015 i Udenrigsministeriet. Foto:

Den udskældte handelsaftale mellem EU og USA går ikke ud over forbrugernes rettigheder, lyder det fra EUs handelskommissær. Tværtimod løfter den privatøkonomien, mener Kristian Jensen.

Mens flygtningestrømme og den økonomiske krise i Grækenland har sat sig tungt på dagsordenen i EU sommeren over, lurer en kontroversiel milliardaftale om handel med USA i kulissen.

Aftalen, der ventes at indbringe EU-landene milliarder af kroner i eksportindtægter, går lige nu ind i sin afgørende fase. Men handelspagten Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) møder massiv kritik for at åbne for usikre fødevarer og farlige kemikalier på det europæiske marked.

Malmström

Men sådan kommer det under ingen omstændigheder til at gå, forsikrer EUs handelskommissær, svenske Cecilia Malmström, på et møde med udenrigsminister Kristian Jensen (V) fredag.

»Der bliver ikke slækket på love eller standarder i forhold til forbrugersikkerhed og miljø i de her aftaler. Men vi taler om tekniske standarder. I dag skal man for eksempel teste og godkende varer i både EU og USA, inden de kan sendes på markedet. Der kan vi måske samarbejde,« siger hun og understreger:

»Vi kommer ikke til at dele standarder på miljø, sundhed og forbrugerrettigheder,« siger Cecilia Malmström.

Trods forsikringen fra kommissæren får TTIP hård kritik fra Enhedslistens Finn Sørensen (Ø), der er medlem af Folketingets Europaudvalg.

»Forbruger- og miljøbeskyttelse vil blive underlagt hensynet til markedsmekanismerne. Det realistiske scenarie med amerikanerne er, at de har lavere standarder, og så vi vil jo selv medvirke til at sænke standarderne, hvis vi indgår en aftale. Og det er bestemt ikke en god idé,« siger han.

Men bekymringen fra Finn Sørensen og andre kritikere vinder meget lidt indpas hos udenrigsminister Kristian Jensen. Han mener, at den nye aftale giver en økonomisk gevinst til forbrugerne som følge af den øgede konkurrence.

»Aftalen vil være positiv for forbrugerne. Et øget udbud af varer, bedre produktivitet og skarpere konkurrence på priser vil give en europæisk familie 4.000 kroner mere til rådighed om året,« siger udenrigsministeren.

Handelsaftalen skulle efter planen landes i slutningen af året, men er ifølge flere medier udskudt til midten af næste år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen