Berlingske Business

EU-direktiv vil få butikker til at ligne lossepladser

Det vil koste butikkerne et to-cifret millionbeløb at få det ofte miljøfarlige affald skaffet bort.



Et nye

EU-direktiv, der skal indføres i Danmark til sommer, bliver både dyrt og besværligt for butikkerne, mener Dansk

Handel og Service. Hvis butikkerne bliver tvunget til at modtage udtjente køleskabe, computere, mobiltelefoner og andet elektrisk

udstyr, som de selv har solgt, vi det både skade indtjeningen og give branchen ekstra udgifter



- Vi er bange for, at butikkerne

bliver til store skrotpladser og kommer til at se lidt for losseplads-agtige ud. Det er jo ikke særlig rart at komme ud at handle

et sted og så kunne se, at derovre er den bunke, hvor man kan smide sit affald, siger Erhvervspolitisk konsulent i Dansk Handel &

Service, Christian Hjorth-Hansen.



I EU-direktivet lægges der op til, at de nationale parlamenter selv fortolker direktivet

inden for nogle rummelige rammer. I det konkrete tilfælde er den såkaldte en-til-en ordning, hvor kunden kan tilbagelevere sit

brugte udstyr til butikken, kun en af flere muligheder for at håndtere el-affaldet. Alligevel bekymer det DHS, at modellen er

men i det oplæg, Miljøstyrelsen præsenterer for Miljøministeren og Folketinget:



- Det bekymrende er,

at Miljøstyrelsen selv havde skrevet, at distributørerne skulle have pligt til at tage el-skrot tilbage på et et-til-et-grundlag.

Vi håber, at Miljøstyrelsen vil se bort fra den et-til-et-tilbagetagning, siger Christian Hjorth-Hansen. Dansk Handel

& Service vurderer, at loven vil medføre tocifrede millionomkostninger for butikkerne.







Tidligt ude



I Miljøstyrelsen

undrer man sig over de skarpe udmeldinger fra DHS. Især fordi Miljøstyrelsens oplæg i høj grad bygger på

samarbejde med brancheorganisationerne, fortæller ingeniør Tonny Christensen fra Miljøstyrelsen:



- Vi er

endnu på et så tidligt stadium, at der ikke er noget, der ligger fast. Men vi vil gerne have lovændringerne lavet

så rummelige, at vi har mulighed for at implementere det direktiv på den administrativt letteste måde, siger Tonny

Christensen. Når styrelsen derfor arbejder på at give miljøminister Hans Christian Schmidt mulighed for at indføre et-til-et-tilbageleveringen,

sker det for at holde alle muligheder åbne.



- Det drejer sig ikke om at Miljøministeren skal have mere magt. Vi

ønsker bare ikke at komme i den situation, at vi senere i processen hører om en virkelig god ide, som vi ikke kan følge,

fordi vi har et for smalt lovgrundlag, siger Miljøstyrelsens Tonny Christensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen